Persbericht 08-11-2018 : “Noodzaak aan duidelijke en snelle informatie voor de reizigers bij stakingen bij De Lijn”


De grootste ergernis voor reizigers tijdens een staking is vaak niet dat hun bus niet rijdt, maar wel dat er onvoldoende informatie te vinden is over welke bussen wel rijden. “Door de reiziger in het ongewisse te laten denkt men niet klantgericht. De bevoegde Vlaamse minister stelt nu dat er  een uniform informatiesysteem in opmaak is en daar ijver ik als Vlaams volksvertegenwoordiger al jaren voor,” aldus Marino Keulen.

Tijdens de pensioenbetoging op 2 oktober jl. staakten in totaal 1.558 chauffeurs van De Lijn en voor heel Vlaanderen zorgde dit voor 11.806 niet-gereden ritten. De hinder voor de reiziger was voelbaar in elke provincie. Echter, voor Marino Keulen blijft het grootste probleem de onduidelijke communicatie die De Lijn voert bij stakingen. “Op de dag zelf kunnen de reizigers via de website zoeken of hun bus zal rijden of niet, maar in elke provincie gebruikt men een andere methodiek. In de entiteit Limburg werden enkel de niet-gereden ritten gecommuniceerd, terwijl in de entiteit Antwerpen enkel over de gereden ritten informatie te vinden was en men in de entiteit Oost-Vlaanderen met drie kleuren werkte om de status aan te duiden. Dat is geen gebruiksvriendelijk systeem voor de reizigers,” stelt Keulen vast.

Uniform systeem voor communicatie naar de reizigers toe bij stakingen in opmaak

Uit het antwoord van de minister op een schriftelijke vraag hierover blijkt nu dat een uniform systeem in opmaak is. “Ik vraag al enkele jaren voor een dergelijk systeem en ben blij dat men bij De Lijn het licht gezien heeft, maar spreek de wens uit dat dit systeem spoedig in voegen zal treden. Reizigers moeten tijdig en eenvoudig alle informatie bij een eventuele staking kunnen opzoeken. Daar blijf ik voor ijveren,” besluit Marino Keulen.

Meest Recente Posts

In de kijker

Contact

Hoe kan ik u helpen?

Heeft u vragen, opmerkingen of suggesties? Contacteer mij gerust.