De grootste ergernis voor reizigers
tijdens een staking is vaak niet dat hun bus niet rijdt, maar wel dat er
onvoldoende informatie te vinden is over welke bussen wel rijden. “Door de reiziger
in het ongewisse te laten denkt men niet klantgericht. De bevoegde Vlaamse
minister stelt nu dat er een uniform
informatiesysteem in opmaak is en daar ijver ik als Vlaams
volksvertegenwoordiger al jaren voor,” aldus Marino Keulen.
Tijdens de pensioenbetoging op 2 oktober jl. staakten in totaal 1.558
chauffeurs van De Lijn en voor heel Vlaanderen zorgde dit voor 11.806
niet-gereden ritten. De hinder voor de reiziger was voelbaar in elke provincie.
Echter, voor Marino Keulen blijft het grootste probleem de onduidelijke
communicatie die De Lijn voert bij stakingen. “Op de dag zelf kunnen de
reizigers via de website zoeken of hun bus zal rijden of niet, maar in elke
provincie gebruikt men een andere methodiek. In de entiteit Limburg werden
enkel de niet-gereden ritten gecommuniceerd, terwijl in de entiteit Antwerpen
enkel over de gereden ritten informatie te vinden was en men in de entiteit
Oost-Vlaanderen met drie kleuren werkte om de status aan te duiden. Dat is geen
gebruiksvriendelijk systeem voor de reizigers,” stelt Keulen vast.
Uniform systeem voor
communicatie naar de reizigers toe bij stakingen in opmaak
Uit het antwoord van de minister op een schriftelijke vraag hierover
blijkt nu dat een uniform systeem in opmaak is. “Ik vraag al enkele jaren voor
een dergelijk systeem en ben blij dat men bij De Lijn het licht gezien heeft,
maar spreek de wens uit dat dit systeem spoedig in voegen zal treden. Reizigers
moeten tijdig en eenvoudig alle informatie bij een eventuele staking kunnen
opzoeken. Daar blijf ik voor ijveren,” besluit Marino Keulen.