Persbericht 15-06-2018 : “Subsidiemechanisme flankerend beleid voor de kilometerheffing voor vrachtwagens aan het einde van het jaar grondig evalueren”


Ondertussen is de kilometerheffing voor vrachtwagens reeds twee jaar ingevoerd, tijd voor Vlaams volksvertegenwoordiger Marino Keulen (Open Vld) om het flankerend beleid tegen het licht te houden. “De Vlaamse overheid voorziet in een totaalpakket van maatregelen van 40 miljoen euro jaarlijks dat verspreid wordt over meerdere maatregelen op het vlak van onderwijs, opleiding, arbeidsmarkt, duurzaamheid en fiscaliteit. 36,3 miljoen euro hiervan wordt via een subsidiemechanisme ecologisch en veilig transport verdeeld waarbij bedrijven een aanvraag doen en dan de subsidie kunnen ontvangen. Aangezien 2018 het eerste volledige jaar is dat het subsidiemechanisme in voegen is (het is gestart in november 2017), kan aan het einde van dit jaar ook pas een deugdzame evaluatie opgesteld worden”, aldus Keulen.

Vandaag zijn er voor 2018: 2.994.570,39 euro uitbetalingen aan steun en voor 649.847,40 euro aan steun in aanvraag gedaan. Bedrijven wachten vaak tot het einde van het jaar om alles te bundelen en de verwachting is dat dat ook voor 2018 het geval zal zijn. Aangezien 2018 het eerste volledige jaar zal zijn waarin bedrijven hun aanvragen kunnen indienen voor dit subsidiemechanisme rond ecologisch en veilig transport, zal dat betere inzichten geven in verband met de aanwending van de voorziene budgetten. Het totale voorziene budget bedraagt jaarlijks 36,3 miljoen euro.

Het flankerend beleid wordt op het terrein verder geconcretiseerd met alle stakeholders. “Het lijkt me niet meer dan logisch dan dat het nieuwe subsidiemechanisme aan het einde van het jaar ook grondig geëvalueerd zal worden met alle betrokken stakeholders”, besluit Marino Keulen.

Meest Recente Posts

In de kijker

Contact

Hoe kan ik u helpen?

Heeft u vragen, opmerkingen of suggesties? Contacteer mij gerust.