Ondertussen is de
kilometerheffing voor vrachtwagens reeds twee jaar ingevoerd, tijd voor Vlaams
volksvertegenwoordiger Marino Keulen (Open Vld) om het flankerend beleid tegen
het licht te houden. “De Vlaamse overheid voorziet in een totaalpakket van
maatregelen van 40 miljoen euro jaarlijks dat verspreid wordt over meerdere
maatregelen op het vlak van onderwijs, opleiding, arbeidsmarkt, duurzaamheid en
fiscaliteit. 36,3 miljoen euro hiervan wordt via een subsidiemechanisme ecologisch
en veilig transport verdeeld waarbij bedrijven een aanvraag doen en dan de
subsidie kunnen ontvangen. Aangezien 2018 het eerste volledige jaar is dat het subsidiemechanisme
in voegen is (het is gestart in november 2017), kan aan het einde van dit jaar
ook pas een deugdzame evaluatie opgesteld worden”, aldus Keulen.
Vandaag zijn er voor 2018: 2.994.570,39 euro uitbetalingen aan steun
en voor 649.847,40 euro aan steun in aanvraag gedaan. Bedrijven wachten vaak
tot het einde van het jaar om alles te bundelen en de verwachting is dat dat
ook voor 2018 het geval zal zijn. Aangezien 2018 het eerste volledige jaar zal
zijn waarin bedrijven hun aanvragen kunnen indienen voor dit subsidiemechanisme
rond ecologisch en veilig transport, zal dat betere inzichten geven in verband
met de aanwending van de voorziene budgetten. Het totale voorziene budget
bedraagt jaarlijks 36,3 miljoen euro.
Het flankerend beleid wordt op het terrein verder geconcretiseerd met
alle stakeholders. “Het lijkt me niet meer dan logisch dan dat het nieuwe
subsidiemechanisme aan het einde van het jaar ook grondig geëvalueerd zal
worden met alle betrokken stakeholders”, besluit Marino Keulen.