Na twee jaar invoering van de
kilometerheffing voor vrachtwagens blijkt het aantal vrachtwagens en de
filedruk toegenomen. Dat bleek uit cijfers van het Vlaams Verkeerscentrum in
2017. Hierover stelde Vlaams volksvertegenwoordiger Marino Keulen (Open Vld) een
vraag aan bevoegd minister Weyts. “Vlaanderen neemt een heel aantal maatregelen
om de filedruk op de autosnelwegen en gewestwegen door vrachtwagens te
verminderen, maar de resultaten ervan blijven enigszins achterwege. De files
nemen juist toe tonen recente filebaromters”, stelt Keulen vast.
De maatregelen die Vlaanderen neemt zijn zeer divers. Enerzijds zijn
er structurele ingrepen op het wegennet (bv. Oosterweel, R0 …) en quick-wins
zoals weefstroken, spitsstroken en herbelijningsmaatregelen om de filedruk te
verminderen. Anderzijds zijn er maatregelen om de modal shift te
bewerkstelligen: er wordt een tweede proefproject rond Lange en Zwaardere
Vrachtwagens (LZV) opgestart tot einde 2024, er is met Multimodaal.Vlaanderen een
onafhankelijk logistiek adviespunt dat bedrijven informeert, sensibiliseert en
begeleidt, er is een projectoproep in 2017 geweest met de bedoeling om nieuwe
en innovatieve impulsen voor het efficiënter maken van het vervoer van goederen
tussen de havens en het Vlaamse hinterland te capteren (16 projecten zijn
hiervoor geselecteerd die samen jaarlijks 350.000 vrachtwagenritten moeten
uitsparen).
Daarnaast wil de minister ook nog een nieuwe steunmaatregel lanceren
die veel verder gaat, maar deze zit momenteel voor notificatie bij de Europese
Commissie. De minister wenst steunmaatregelen te realiseren voor het
binnenvaartproject enerzijds (duur van zes jaar) en het spoorproject anderzijds
(duur van vijf jaar). In totaal gaat het om een budget van 68 miljoen euro, waarvan
jaarlijks 8 miljoen euro is bestemd voor de ondersteuning van
binnenvaartprojecten en 4 miljoen euro is voorzien voor spoorprojecten.
Eén van de doelstellingen bij de invoering van de kilometerheffing
voor vrachtwagens op 1 april 2016 was om het aantal lege ritten (een
vrachtwagen die zonder lading rijdt naar een volgend punt) te verminderen. “Het
is bijzonder jammer dat dit fenomeen niet meegenomen is geworden in de
evaluatie van de kilometerheffing voor vrachtwagens. Dat is een gemiste kans om
een duidelijk beeld te krijgen over hoeveel lege ritten er nu precies
plaatsvinden en welke invloed de kilometerheffing voor vrachtwagens hierop
uitoefent”, besluit Marino Keulen.