Persbericht 29-05-2018 : “Blijven investeren in maatregelen om filedruk door vrachtwagens te verminderen”


Na twee jaar invoering van de kilometerheffing voor vrachtwagens blijkt het aantal vrachtwagens en de filedruk toegenomen. Dat bleek uit cijfers van het Vlaams Verkeerscentrum in 2017. Hierover stelde Vlaams volksvertegenwoordiger Marino Keulen (Open Vld) een vraag aan bevoegd minister Weyts. “Vlaanderen neemt een heel aantal maatregelen om de filedruk op de autosnelwegen en gewestwegen door vrachtwagens te verminderen, maar de resultaten ervan blijven enigszins achterwege. De files nemen juist toe tonen recente filebaromters”, stelt Keulen vast.

De maatregelen die Vlaanderen neemt zijn zeer divers. Enerzijds zijn er structurele ingrepen op het wegennet (bv. Oosterweel, R0 …) en quick-wins zoals weefstroken, spitsstroken en herbelijningsmaatregelen om de filedruk te verminderen. Anderzijds zijn er maatregelen om de modal shift te bewerkstelligen: er wordt een tweede proefproject rond Lange en Zwaardere Vrachtwagens (LZV) opgestart tot einde 2024, er is met Multimodaal.Vlaanderen een onafhankelijk logistiek adviespunt dat bedrijven informeert, sensibiliseert en begeleidt, er is een projectoproep in 2017 geweest met de bedoeling om nieuwe en innovatieve impulsen voor het efficiënter maken van het vervoer van goederen tussen de havens en het Vlaamse hinterland te capteren (16 projecten zijn hiervoor geselecteerd die samen jaarlijks 350.000 vrachtwagenritten moeten uitsparen).

Daarnaast wil de minister ook nog een nieuwe steunmaatregel lanceren die veel verder gaat, maar deze zit momenteel voor notificatie bij de Europese Commissie. De minister wenst steunmaatregelen te realiseren voor het binnenvaartproject enerzijds (duur van zes jaar) en het spoorproject anderzijds (duur van vijf jaar). In totaal gaat het om een budget van 68 miljoen euro, waarvan jaarlijks 8 miljoen euro is bestemd voor de ondersteuning van binnenvaartprojecten en 4 miljoen euro is voorzien voor spoorprojecten.

Eén van de doelstellingen bij de invoering van de kilometerheffing voor vrachtwagens op 1 april 2016 was om het aantal lege ritten (een vrachtwagen die zonder lading rijdt naar een volgend punt) te verminderen. “Het is bijzonder jammer dat dit fenomeen niet meegenomen is geworden in de evaluatie van de kilometerheffing voor vrachtwagens. Dat is een gemiste kans om een duidelijk beeld te krijgen over hoeveel lege ritten er nu precies plaatsvinden en welke invloed de kilometerheffing voor vrachtwagens hierop uitoefent”, besluit Marino Keulen.

Meest Recente Posts

In de kijker

Contact

Hoe kan ik u helpen?

Heeft u vragen, opmerkingen of suggesties? Contacteer mij gerust.