Persbericht 01-05-2019 : “Inzet mobiele snelheidscontroles aan werfzones positief voor de verkeersveiligheid, maar de inzet mag nog uitgebreid worden”

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) plaatst bij grote werken op de autosnelwegen ook regelmatig een mobiele snelheidscontrole om de werfzone verkeersveiliger te maken. Door te controleren op het naleven van de toegelaten maximumsnelheid worden weggebruikers zich bewust van de gevaren in een werfzone. Vlaams volksvertegenwoordiger Marino Keulen (Open Vld) stelt echter vast dat er nog ruimte is voor meer controles. “Door de pakkans te verhogen en nog meer te controleren verhoogt de veiligheid voor de werknemers op de werfzones,” aldus Keulen.

Voor de inzet van mobiele snelheidscontroles aan werfzones heeft AWV twee opties: een mobiele trajectcontrole die men in eigen beheer heeft of mobiele flitspalen die men huurt bij derden. Het meest recent heeft men een mobiele flitspaal ingezet op de werfzone in Zolder aan de E314. Tussen 19 maart en 2 april werden 402.433 voertuigen gecontroleerd in beide richtingen. Cijfers over het aantal overtredingen kon AWV niet geven, deze cijfers worden verwerkt door de federale wegpolitie. De mobiele trajectcontrole werd elders ingezet en was dus niet beschikbaar voor de werfzone in Zolder aan de E314.

Communicatie van de controles aan werfzones

“De controles aan de werfzone in Zolder werden vooraf gecommuniceerd, maar het is niet de ambitie van AWV om in de toekomst deze werkwijze toe te passen voor elke controle,” zegt Marino Keulen. De toestellen hebben immers het doel de verkeersveiligheid te verhogen in de verschillende Vlaamse werfzones. Door hierover geen actieve campagne te voeren, dient de weggebruiker er zich bewust van te zijn dat een dergelijke installatie op iedere Vlaamse werfzone kan opgesteld worden.

Controles aan werfzones op snelheid uitbreiden

“De controles aan werfzones mogen uitgebreid worden, dat is de enige manier om de veiligheid voor de werknemers van de aannemers te verhogen. In het verleden zijn er enkele incidenten gebeurd door de combinatie van onvoorzichtigheid bij de weggebruikers en een onaangepaste snelheid. Daarom pleit ik ervoor dat AWV een bijkomende mobiele trajectcontrole aanschaft en deze ook inzet. Een mobiele flitscamera heeft niet hetzelfde effect als een controle over een langer traject. Dat voordeel zorgt voor een betere verkeersveiligheid en maakt dat weggebruikers bewuster omgaan met hun snelheid,” besluit Keulen.

Meest Recente Posts

In de kijker

Contact

Hoe kan ik u helpen?

Heeft u vragen, opmerkingen of suggesties? Contacteer mij gerust.