Marino Keulen | Open VLD Lanaken
Burgemeester Lanaken & Parlementslid Vlaams Parlement

GOESTING IN DE TOEKOMST!
E-mail | Facebook | Twitter | Google+ | Video

donderdag 26 januari 2017

Persbericht 25-01-2017 : “De trambus is voor Spartacuslijn 2 enkel een oplossing wanneer er ook vrije busbanen komen”

Nadat minister Weyts eerder aankondigde dat Spartacuslijn 2 versneld uitgevoerd werd als hoogwaardig openbaar vervoer en hij hiervoor trambussen wilde inzetten als opstap naar een sneltramverbinding en deze al vanaf 2018 zouden rondrijden, blijkt nu dat de keuze van het voertuigtype vooral voor onduidelijkheid zorgt. Het antwoord van de minister op een schriftelijke vraag van Marino Keulen (Open Vld) hierover bracht geen verheldering. “Nadat bleek dat de oorspronkelijke trambussen die men op het oog had een te lage commerciële snelheid haalden op het traject, wordt er momenteel een onderzoek gedaan door De Lijn en hierin worden verschillende voertuigtypes vergeleken. De voornaamste criteria zijn: snelheid, comfort en frequentie. Dit zijn de kernmerken van hoogwaardig openbaar vervoer. De resultaten worden verwacht in het voorjaar van 2017. Daarna zal de minister knopen moeten doorhakken om ook lijn 2 verder vooruit te laten gaan”, stelt Keulen vast.

In eerste instantie wilde minister Weyts trambussen inzetten om de voortgang van lijn 2 te bespoedigen, maar de commerciële snelheid van het gewenste type trambus bleek te traag. Daarom is De Lijn momenteel meerdere voertuigtypes aan het bestuderen. “Een trambus is een dure investeringen (een 18-meter dieselmodel kost €550.000 tegenover een standaard gelede 18-meter dieselbus €320.000) die enkel opbrengt wanneer deze over de volledige lengte van het tracé gebruik kan maken van een vrije busbaan. Wanneer dit niet het geval is, heeft voor Open Vld een dergelijke investering weinig zin”, vindt Marino Keulen.

“Bij lijn 1 (Hasselt-Maastricht) zit men terug op het juiste spoor, lijn 3 (Hasselt-Neerpelt) moet met de NMBS geregeld worden en zit vervat binnen de Vlaamse spoorstrategie, maar dit blijft koffiedik kijken en lijn 2 dient ook vooruit te gaan”, aldus Keulen.

“Voor Open Vld blijft Spartacus een totaalverhaal van drie hoogwaardige verbindingen en bijkomende busverbindingen. Dit is zo ook opgenomen in het Vlaams regeerakkoord en het Strategische Actieplan Limburg in het Kwadraat (SALK)”, besluit Marino Keulen.