Marino Keulen | Open VLD Lanaken
Burgemeester Lanaken & Parlementslid Vlaams Parlement

GOESTING IN DE TOEKOMST!
E-mail | Facebook | Twitter | Google+ | Video

woensdag 29 april 2015

#Persbericht 29-04-2015#: “Vlaanderen zet maximaal in op trajectcontrole”#

De komende maanden zullen er langs de Vlaamse autosnelwegen twee bijkomende trajecten met trajectcontrole gepland worden en langs gewestwegen komen er acht installaties met trajectcontrole. Dit blijkt uit een schriftelijke vraag die Vlaams volksvertegenwoordiger Marino Keulen (Open Vld) stelde aan Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA). De eerder aangekondigde mogelijkheid van mobiele trajectcontroles wordt nog verder onderzocht. “In het kader van het verhogen van de verkeersveiligheid is trajectcontrole een dankbaar hulpmiddel. Niet om de Vlaming te bestraffen, maar juist om de mentaliteit te wijzigen en de overtuiging dat hard rijden niet altijd sneller is,” stelt Marino Keulen vast. “Het is positief om vast te stellen dat de minister de komende maanden enkele trajecten en installaties langs Vlaamse wegen gaat uitrollen.”
Bij trajectcontrole wordt de automobilist gedwongen om constant aan eenzelfde snelheid te rijden daar er voor het hele traject een gemiddelde genomen wordt. Bij een flitscamera volstaat het om op het juiste moment op de rem te gaan staan en te voldoen aan de snelheidsnorm. “Op het vlak van mentaliteitswijziging in het verkeer liggen er heel wat kansen voor trajectcontrole. De stijgende verkeersdoden, evenwel niet allemaal te wijten aan overdreven snelheid, duiden de urgentie van het probleem. Trajectcontrole is hiervoor een hulpmiddel,” volgens Keulen.

Op de autosnelwegen bestaan er momenteel drie trajecten met trajectcontrole (op de E17 Gent richting Kortrijk en Gent richting Antwerpen en op de E40 tussen Erpe-Mere en Wetteren in beide richtingen. Minister Weyts wil hier nog twee trajecten aan toevoegen: op de E313 tussen Antwerpen-oost en Ranst (in de richting van Luik) en op de E40 tussen Sint-Stevens-Woluwe en Heverlee (eveneens in de richting van Luik). In juli 2015 wordt dit project aanbesteed en tegen de zomer van 2016 zouden beide installaties operationeel moeten zijn. Hiervoor is een budget van 365 000 euro voorzien.

Daarnaast staan er op gewestwegen voor 2015 acht nieuwe installaties op stapel, telkens in beide richtingen. De besprekingen hieromtrent lopen nog met de desbetreffende politiezones en mogen nog niet vrijgegeven worden. Wat mobiele trajectcontrole betreft, is men nog bezig met studiewerk vooraleer hier concrete projecten rond gedaan zullen worden.

“Mobiele trajectcontrole is een interessante piste, maar moet eerst grondig onderzocht worden voordat het in de praktijk gebracht mag worden. Buitenlandse voorbeelden, uit Flevoland (Nederland) bijvoorbeeld, tonen aan dat de technische problemen niet onderschat mogen worden. Het is beter dat de minister hier zijn tijd voor neemt en op korte termijn inzet op vaststaande trajectcontroles,” besluit Marino Keulen.