Marino Keulen | Open VLD Lanaken
Burgemeester Lanaken & Parlementslid Vlaams Parlement

GOESTING IN DE TOEKOMST!
E-mail | Facebook | Twitter | Google+ | Video

maandag 5 maart 2012

Crevits bijna op de lijn van Open Vld over De Lijn

05/03/2012 - Minister Crevits maakte bekend dat er een akkoord is in de Vlaamse regering om de prijzen van De Lijn te laten stijgen in 2013 en zelfs met meer dan enkel de index. Daarnaast gaan ook de groepen die nu een gratis abonnement krijgen onder de loep genomen worden om dit zo veel als mogelijk af te schaffen. Parlementslid Marino Keulen : "Open Vld pleit al jaren voor deze maatregel en is blij dat Vlaams minister Crevits en de Vlaamse regering hiervan nu ook overtuigd zijn. Wij zullen minister Crevits in deze materie dan ook voluit steunen om te zorgen dat De Lijn tot een hogere kostendekkingsgraad komt."

De Lijn krijgt een werkingsdotatie van 837 miljoen euro en hier bovenop nog een investeringsdotatie zodat we voor 2012 komen aan een totaal van maar liefst 979,8 miljoen euro op een totaal budget van 27 miljard euro.  Vlaanderen en dus de Vlaamse belastingbetaler geeft heel veel geld uit aan het openbaar vervoer.

De pijnpunten
Wat de regeringspartijen nu beginnen in te zien heeft Open Vld al sedert het begin van deze legislatuur geduid maar werd door de meerderheid steeds weggelachen.  Het betreft de volgende pijnpunten :
  1. De kostendekkingsgraad bedraagt 14,29% waarmee ze het laagste scoort van alle Europese Openbare Vervoersmaatschappijen.  Europa gaat deze oversubsidiëring niet blijven tolereren. Het risico bestaat dat de schulden van de Lijn worden bijgeteld – geconsolideerd – met die van de Vlaamse overheid.  Waardoor onze begrotingspositie Europees verder verslechtert.
  2. Uit het laatste Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen (OVG) blijkt dat de bus, tram of metro slechts goed is voor 4% van de hoofdvervoerswijze.  Bovendien blijkt dat de bus, tram of metro jaar na jaar terrein verliest tov de andere vervoersmodi (auto, trein, fiets of te voet).  Deze beweging is omgekeerd evenredig met de dotatie die jaar na jaar stijgt.
  3. Het decreet basismobiliteit slorpt te veel middelen op als je om de750 metereen halte moet hebben in het buitengebied, om de650 metereen halte in de rand- en kleinstedelijk gebied en om de500 metereen halte in stedelijk en grootstedelijk gebied.
  4. Gratis bestaat niet, iemand betaalt altijd de rekening en in het geval van De Lijn is dit de Vlaamse belastingbetaler. Gratis is synoniem voor hoge belastingen!
  5. Als zelfs OKRA, de grootste organisatie voor senioren in Vlaanderen, stelt dat ze het gratis verhaal niet meer logisch vinden en dat de senioren gerust willen betalen voor hun openbaar vervoer kan het afschaffen van het gratis verhaal geen dogma meer zijn.
  6. Uit de stadsmonitor 2011 blijkt dat de stad Hasselt, ondanks het gratis openbaar vervoer, van de 13 centrumsteden de derde laagste score heeft voor verplaatsingen met de tram of bus naar het werk of naar de school.
  7. Uit de stadsmonitor 2011 blijkt dat de verplaatsingen in de vrije tijd in de stad Hasselt met het gratis openbaar vervoer voor 20,1% gebeurt met de bus of tram en in de stad Genk, waar men wel moet betalen, een percentage haalt van 17,5.  Nog frappanter is dat het gemiddelde voor de 13 centrumsteden ligt op 27,6% en dus ver boven dit van Hasselt.
  8. De tariefpolitiek is een allegaartje geworden van kortingen, vermindering, reducties waardoor uiteindelijk nog maar slechts 53,5% zijn eigen ticket of abonnement betaalt.
De wending van de Vlaamse regering
Nu kondigt minister Crevits aan dat alvast de tarieven fors omhoog zullen gaan, meer dan de index, en uit reeds eerdere berichten in de media blijkt ook dat De Lijn hard aan het zoeken is om minder rendabele bus- en tramverbindingen af te schaffen.

De discussie is echter nog niet afgerond en er zal binnen de Vlaamse regering nog stevig gepraat worden wat men juist in praktijk gaat brengen.  De reacties van de regeringspartijen de afgelopen weken in de media maken alvast duidelijk dat er nog geen akkoord is hoe men effectief gaat komen tot de besparing enerzijds en het verhogen van de inkomsten anderzijds.

Meestal duiken een aantal vaste argumenten op waar men mooie financiële resultaten van verwacht die bij nadere analyse volgens Marino Keulen niet zo een stevige argumenten zijn :
  1. Het jaarlijks enorm stijgend aantal reizigers mag wel iets kosten.  Maar wat blijkt : deze cijfers steunen op drijfzand omdat deze komen van schattingen.  Open Vld vraagt al jaren achter een systeem dat de werkelijkheid meet maar pas ten vroegste in 2014, dat is de laatste timing van de regering, die al verschillende keren uitgesteld werd, zal dit meetsysteem worden ingevoerd.
  2. Meer controle op zwartrijders zal centen opbrengen.  Maar als slechts 53,5% van de reizigers nog moeten betalen voor hun vervoer zal hier niet veel te rapen vallen.
  3. Het ultieme argument is dat ineens, plotsklaps alle reizigers, de volledige 4% die De Lijn voor haar rekening neemt van alle verplaatsingen, gaan overstappen op de wagen en het ganse land vast komt te staan in de file.  Niemand pleit voor het afschaffen van De Lijn maar wel om de prijzenpolitiek realistisch te houden.  Bovendien bewijzen de cijfers uit het buitenland dat de resultaten beter kunnen ondanks een hogere prijs voor een ticket of abonnement.
Wat steunt Open Vld
Marino Keulen : “Het wordt tijd om de ideologische remmingen overboord te gooien en indien dat gebeurt zal Open Vld minister Crevits steunen.  Maar dan moet het plan wel objectief zijn en pragmatisch.”

Wat zijn de voorwaarden waaraan dit plan moet voldoen :
  • Er is een heroriëntatie nodig naar de groepen die het openbaar vervoer nodig hebben zoals kinderen die naar school gaan, mensen die gaan werken (ook voor die in ploegen werken moeten van en naar het werk geraken) en mensen die een opleiding moeten volgen.  Bijkomende dienstverlening voor andere groepen is een “nice to have” en dit kan, maar binnen de beschikbare budgettaire marge.
  • Men moet snoeien in niet rendabele lijnen maar dit moet gebeuren op basis van objectieve cijfers.  Nu horen we al te dikwijls dat ook rendabele verbindingen onder vuur liggen.
  • Er moet wel degelijk geschrapt worden in het gratis verhaal voor doelgroepen.  Beter is iedereen te laten betalen en een systeem van kortingen toe te passen voor mensen in bepaalde situaties.
  • Het plan mag niet te lang op zich laten wachten.  Ten eerste om financiële redenen want als men te laat start met het plan is het moeilijker om dit jaar de doelstellingen te halen.  Ten tweede is de ongerustheid bij de reizigers over hun verbinding, ook al is het een succesvolle verbinding, groot en deze onduidelijkheid sleept al een tijdje aan en is nefast voor het aantrekken van nieuwe reizigers en het behouden van bestaande reizigers.
Voor meer informatie kan u terecht bij Marino Keulen, GSM 0476/416 480

Herkomst van de cijfers :

•    Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen (OVG) : http://www.mobielvlaanderen.be/pdf/ovg42/ovg42-analyse-a1.pdf
•    Stadsmonitor 2011 : http://www.thuisindestad.be/stadsmonitor_4.html