Marino Keulen | Open VLD Lanaken
Burgemeester Lanaken & Parlementslid Vlaams Parlement

GOESTING IN DE TOEKOMST!
E-mail | Facebook | Twitter | Google+ | Video

woensdag 10 november 2010

Hogere Vlaamse verkeersbelasting voor auto's waar je groene korting voor krijgt?

10/11/2010 - De Vlaamse inning van de belasting op inverkeersstelling (BIV) mag niet leiden tot de absurde situatie dat mensen die voor de aankoop van een dieselauto met lage CO2-uitstoot een groene korting krijgen van de federale overheid een hogere Vlaamse verkeersbelasting moeten betalen.

Dag zegt Vlaams parlementslid Marino Keulen. Gisteren raakte bekend dat de Vlaamse regering auto's op diesel zwaarder wil belasten dan benzinewagens. Keulen dringt aan op een eenvormig systeem.

Vanaf 1 januari 2010 int niet langer de federale overheid, maar de Vlaamse overheid de verkeersbelasting. Gisteren raakte bekend dat de Vlaamse regering auto's op diesel zwaarder wil belasten dan benzinewagens. Vlaams parlementslid Marino Keulen waarschuwt ervoor om niet tot de absurde situatie te komen waarbij mensen die een dieselauto kopen waar ze federaal een groene korting voor krijgen een hogere verkeersbelasting in Vlaanderen moeten betalen.

Zowat alle bestaande premie- en kortingstelsels die vandaag bestaan, werken op basis van de CO2-uitstoot van de auto. Denk maar een het (federale) systeem van een nieuwe auto met een CO2-uitstoot van minder dan 115 gr/km of 105 gr/km. Voor zo'n auto's krijg je vandaag bij aankoop resp. 3% of 15% korting op je factuur. Van de 603 modellen en uitvoeringen van auto's die vandaag recht geven op zo'n aankoopkorting van 3 of 15% bij aankoop, zijn er 468 uitgerust met een dieselmotor. Meer dan drie op vier auto's die recht geven op een korting omdat ze een lagere CO2-uitstoot hebben, zijn dus dieselwagens.

"We moeten echt vermijden dat kopers van een nieuwe dieselauto met lagere CO2-uitstoot hun korting die ze van de federale overheid krijgen, moeten afgeven aan de Vlaamse BIV wanneer ze hun nummerplaat aanvragen. De federale groene auto kan voor de Vlaamse regering toch geen vuile auto zijn?"

Marino Keulen roept daarom Muyters op om overleg te plegen met de federale overheid om tot een zelfde systeem te komen. "Automobilisten mogen hiervan niet de dupe worden van de Vlaamse BIV."