Persbericht 20-05-2019 : “Bijkomende locaties voor rijdende vrachtwagens te wegen zijn noodzakelijk”


Het overladen van vrachtwagens is een feitelijk probleem en zorgt voor verkeersonveiligheid en het beschadigen van het wegdek. Momenteel zijn er 10 locaties in Vlaanderen waar voorbijrijdende vrachtwagens gecontroleerd worden middels Weigh in Motion (WiM). Vlaams volksvertegenwoordiger Marino Keulen (Open Vld) pleit ervoor om dit aantal gevoelig te verhogen en uit het antwoord van bevoegd minister Weyts blijkt dat er nagedacht wordt over meer locaties met WiM.

Uit een bevraging door het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) bij de gebruikers van de WiM-installaties (lokale politie, federale politie en wegeninspectie) blijkt dat er een vraag naar bijkomende locaties is. Tegen eind 2019 zal AWV hierover een beslissing nemen, want begin 2020 komt er een nieuwe aanbesteding voor het onderhoud van de installaties en dan kunnen eventuele nieuwe installaties onmiddellijk meegenomen worden. Hiertoe werd reeds een overleg met de betrokken partijen opgestart om te bepalen op welke locaties nieuwe WIM-installaties het meest opportuun zouden zijn. Een concrete beslissing omtrent de uitrol hiervan werd nog niet genomen.

“Op locaties waar nog geen WiM-installatie is wordt de eerste controle puur visueel gedaan om nadien op een effectieve weegbrug gewogen te worden, maar wanneer men een rijdend voertuig kan wegen is de controle veel efficiënter. Een volgende stap is dat men elke vrachtwagen zichzelf laat wegen (met een on board weighing), de Europese richtlijn hieromtrent staan nog niet op punt. Daarom is het van belang om bijkomende locaties met WiM te voorzien,” besluit Keulen.

Meest Recente Posts

In de kijker

Contact

Hoe kan ik u helpen?

Heeft u vragen, opmerkingen of suggesties? Contacteer mij gerust.