Het overladen van vrachtwagens
is een feitelijk probleem en zorgt voor verkeersonveiligheid en het beschadigen
van het wegdek. Momenteel zijn er 10 locaties in Vlaanderen waar
voorbijrijdende vrachtwagens gecontroleerd worden middels Weigh in Motion (WiM). Vlaams volksvertegenwoordiger Marino Keulen
(Open Vld) pleit ervoor om dit aantal gevoelig te verhogen en uit het antwoord
van bevoegd minister Weyts blijkt dat er nagedacht wordt over meer locaties met
WiM.
Uit een bevraging door het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) bij de
gebruikers van de WiM-installaties (lokale politie, federale politie en
wegeninspectie) blijkt dat er een vraag naar bijkomende locaties is. Tegen eind
2019 zal AWV hierover een beslissing nemen, want begin 2020 komt er een nieuwe
aanbesteding voor het onderhoud van de installaties en dan kunnen eventuele
nieuwe installaties onmiddellijk meegenomen worden. Hiertoe werd reeds een
overleg met de betrokken partijen opgestart om te bepalen op welke locaties
nieuwe WIM-installaties het meest opportuun zouden zijn. Een concrete
beslissing omtrent de uitrol hiervan werd nog niet genomen.
“Op locaties waar nog geen WiM-installatie is wordt de eerste controle
puur visueel gedaan om nadien op een effectieve weegbrug gewogen te worden,
maar wanneer men een rijdend voertuig kan wegen is de controle veel
efficiënter. Een volgende stap is dat men elke vrachtwagen zichzelf laat wegen
(met een on board weighing), de
Europese richtlijn hieromtrent staan nog niet op punt. Daarom is het van belang
om bijkomende locaties met WiM te voorzien,” besluit Keulen.