"Stationsstraat in Lanaken wordt mooiste winkelstraat van het Maasland" HBvL 24.02.2014

Als het van de huidige bewindsploeg afhangt zal het handelscentrum er helemaal anders uit zien, als in 2018 de eerste sneltram in Lanaken stopt. Het bestuur wil de Stationsstraat aantrekkelijker maken. De supermarkt van Delhaize zou verhuizen naar een nieuwe winkel met ondergrondse parkeergarage. De onderhandelingen daarover zijn nog aan de gang. Ook de leefbaarheid en bereikbaarheid van het centrum worden verbeterd.
Schepen van Lokale Economie Mark Curvers (Open Vld) beseft dat ingrijpende maatregelen nodig zijn voor de heropleving van het winkelgebied: "De leegstand is toegenomen (28 van de 114 panden ofwel 25% nvdr.), de kwaliteit van de openbare ruimte en de bebouwing laat te wensen over en de winkelgalerijen zijn geen integraal deel van het winkelgebied. Daarom willen we eerst de Stationsstraat aantrekkelijker maken. Vanaf 2015 zal er minder plaats zijn voor auto's. In ruil krijgen de winkels meer ruimte om hun producten uit te stallen."Trekpleisters"Aan het noordelijke uiteinde van de Stationsstraat ligt het Kerkplein met horecazaken als trekpleister voor de shoppers", vervolgt Curvers. "Maar het mag wat gezelliger en de pleinfunctie moet duidelijker worden. Daarom willen we voor het Kerkplein een beeldkwaliteitsplan laten opstellen, dat aangeeft met welke kenmerken we moeten rekening houden bij de herinrichting. Aan de zuidelijke zijde van de belangrijkste winkelstraat zal er wellicht een nieuwe winkelruimte met ondergrondse parking gebouwd worden. Wellicht, want de onderhandelingen zijn nog bezig." Zo is het inmiddels bekend dat de vestiging van Delhaize misschien naar deze nieuwe locatie zal verhuizn en daar een nieuwe trekpleister wordt. "Die mogelijkheid onderzoek ik inderdaad", bevestigt uitbater Johan Herbots. "Maar tegelijkertijd bekijk ik ook andere pistes. Als mijn zaak baat heeft bij een verhuis, dan zal ik dat aanbod met interesse bestuderen. Ik wil echter beklemtonen dat er nog niets op papier staat." Dat geldt ook voor de eigenares van café New Remember op de plek waar mogelijk de nieuwe winkelruimte met een ondergrondse parking voor 70 auto's komt. Ellie Roox: "Het klopt dat ik onderhandelingen voer met een projectontwikkelaar over de verkoop van mijn café. Hetzelfde geldt voor mijn buren. Als er een goed aanbod komt, verkoop ik de zaak." "De leegstand in de diverse winkelgalerijen springt in het oog. De passages missen uitstraling", aldus schepen Curvers. "Op de Da Vinci-site willen we op termijn een nieuw woon-winkelgebied bouwen. Drie projectontwikkelaars tonen interesse. We hopen de huidige uitbaters en eigenaars hiervoor warm te maken. De etalages van alle nieuwe winkels zullen naar de Stationsstraat, de Winkelstraat of het Molenweideplein gericht zijn. Boven de winkelpanden plannen we woningen."Parkeren"In de toekomst zullen shoppers die via de Ringweg Lanaken bereiken naar de parkings op het Europaplein geleid worden. Wie vanuit Zutendaal komt, parkeert best op het Molenweideplein", legt centrummanager Raf Poosen uit. "De parkings blijven gratis. De sneltram zal de bereikbaarheid van het winkelgebied vergroten. In de Stationsstraat blijft éénrichtingsverkeer van kracht, maar de rijrichting wijzigt, dus in de richting van het Kerkplein. Nu wordt het verkeer om de kerk heen gestuurd en dat legt druk op de leefbaarheid. Door de rijrichting te veranderen kunnen auto's in de toekomst voor de Sint-Ursulakerk het kernwinkelgebied verlaten."Draagvlak"Vroeger heerste er gelatenheid bij de lokale ondernemers", getuigt voorzitter Piet Paulissen van de vzw Middenstand Lanaken. "Veel handelaars zijn tevreden over de nieuwe plannen, al moeten er nog veel obstakels overwonnen worden om investeerders en ondernemers over de streep te halen." Het gemeentebestuur heeft 900.000 euro opzij gezet voor de eerste infrastructuurwerken in de Stationsstraat en besteedt alvast ook 700. 000 euro aan andere maatregelen zoals promotie. "We koesteren een realistische ambitie. We willen dat de Stationsstraat de mooiste winkelstraat van het Maasland wordt. Al zullen we nooit de vergelijking met steden als Hasselt, Genk, Maasmechelen en Maastricht kunnen doorstaan", besluit Curvers. "Wij mikken op alle inwoners van Groot-Lanaken. Shoppers uit de ons omringende gemeentes en de Maastrichtenaars zijn voor ons de kers op de taart."Guido KERCKHOVEN

Meest Recente Posts

In de kijker

Contact

Hoe kan ik u helpen?

Heeft u vragen, opmerkingen of suggesties? Contacteer mij gerust.