Persbericht 24-01-2019 : “Langere en Zwaardere Vrachtwagens zetten eerste voorzichtige stappen in Vlaanderen”


Vrachtwagens, Voertuigen, Vrachtwagen
Sinds begin december 2018 kunnen Langere en Zwaardere Vrachtwagens een vergunning aanvragen om op het goedgekeurde netwerk ritten uit te voeren. Tot dusver zijn 51 voertuigen vergund en kunnen deze gebruik maken van het basisnetwerk en de reeds 30 goedgekeurde aantakkingstrajecten. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams volksvertegenwoordiger Marino Keulen (Open Vld) opvroeg aan bevoegd minister Weyts.

Voor Langere en Zwaardere Vrachtwagens (LZV’s) zijn ondertussen 30 aantakkingstrajecten goedgekeurd en nog eens 31 trajecten in beoordeling. In juli is er een nieuwe aanvraagperiode en kunnen er nog eens maximaal 30 goedgekeurd worden. Deze komen bovenop het bestaande basisnetwerk voor LZV’s dat voornamelijk bestaat uit autosnelwegen. Momenteel hebben 51 voertuigen een vergunning om dit netwerk te gebruiken. “Op de korte tijd dat het mogelijk is om een vergunning aan te vragen, sinds begin december 2018, is dit reeds een behoorlijk aantal,” aldus Marino Keulen.

Goedkeuring aantakkingstrajecten

De aantakkingstrajecten dienen vooral om de LZV’s te leiden van het bedrijf in kwestie naar de autosnelweg. Deze routes worden beoordeeld op basis van veiligheid en geschiktheid om lange en zware vrachtwagens toe te laten. De meeste routes die niet goedgekeurd worden, vallen af omwille van infrastructurele problemen (bv. een te korte invoegstrook). Aangezien deze door ruimtegebrek niet altijd opgelost kunnen worden, krijgen deze routes geen goedkeuring. Indien er met een eenvoudige ingreep een mouw aan gepast kan worden, wordt dit bekeken in samenspraak met het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en kan men nadien alsnog een aanvraag doen.

Voordelen van Langere en Zwaardere Vrachtwagens

“Aangezien onze autosnelwegen kreunen onder de structurele files, bieden LZV’s een kans om via gecombineerd vervoer meerdere vrachtwagens van de weg te halen. Hiervoor zijn er echter voldoende aantakkingstrajecten noodzakelijk zodat men vlot en veilig het bedrijventerrein in kwestie kan bereiken. Aangezien de komende jaren nog vele bijkomende trajecten goedgekeurd zullen worden, zie ik hier wel toekomst in. Ook vele bedrijven kijken met belangstelling uit naar de evaluatie van de eerste maanden van LZV’s in de praktijk om nadien toe te treden,” besluit Keulen.

Meest Recente Posts

In de kijker

Contact

Hoe kan ik u helpen?

Heeft u vragen, opmerkingen of suggesties? Contacteer mij gerust.