Een haalbaarheidsstudie zal
moeten aantonen of er zelfrijdende shuttlebusjes vanaf 2020 zullen rondrijden
in Genk en Mechelen. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister Weyts op
een schriftelijke vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Marino Keulen (Open
Vld). “Het is positief dat De Lijn open staat voor de vragen van steden en
gemeenten om de mogelijkheden rond zelfrijdende shuttles te onderzoeken. Naast
de haalbaarheidsstudie zijn ook de juridische obstakels rond zelfrijdende
voertuigen op de openbare weg nog een kwestie om verder te onderzoeken”, stelt
Keulen vast.
De haalbaarheidsstudie wordt dit
en volgend jaar uitgevoerd en zal focussen op verschillende invalshoeken of het
mogelijk is een autonome shuttle te laten opereren in stedelijke centra:
verkeerstechnisch, infrastructureel, ruimtelijk, financieel,… De steden Genk en
Mechelen participeren voor 50% mee en voor elke stad wordt een aparte studie
gedaan.
De snelheid van de shuttles is
een specifiek punt van onderzoek gelet op het feit dat deze sterk afhankelijk
is van de lokale verkeerscomplexiteit. In de meest eenvoudige verkeerssituaties
zal de maximale snelheid waarschijnlijk wel hoger liggend dan 20 km/u. De
gemiddelde snelheid zal veelal tussen de 10 km/u en 20 km/u liggen.
“De haalbaarheidsstudies zullen
moeten uitwijzen op welke manier de zelfrijdende shuttles ingezet worden in het
stadsvervoer; als een lus doorheen het centrum of als een pendel tussen een
randparking en het centrum. Het is positief dat De Lijn meegaat in deze piste
van enkele Vlaamse steden en we op die manier moderne technologieën omarmen.
Het is evenwel onduidelijk of dit een aanvulling op het stadsvervoer dan wel
een vervanging van bestaande ritten wordt. Dat dient nog verder uitgeklaard te
worden”, besluit Marino Keulen.