Mijn schriftelijke vraag mbt nieuwe stelplaats van De Lijn in Lanaken aan Minister Lydia Peeters & haar antwoord


schriftelijke vraag & antwoord

nr. 91
van marino keulen
datum: 25 oktober 2019


aan lydia peeters
vlaams minister van mobiliteit en openbare werken


In het kader van de realisatie van Spartacus lijn 1 plant De Lijn een nieuwe stelplaats met tractiestation in Lanaken. Dit wordt gerealiseerd via een pps-constructie (pps: publiek-private samenwerking). Uit het antwoord op mijn schriftelijke vraag nr. 338 van 21 december 2018 aan de vorige minister bevoegd voor Mobiliteit en Openbare Werken bleek dat de aanbesteding voor dit dossier zou gebeuren in de periode 2019-2020 en de realisatie in de periode 2021-2024.
1.     Klopt de geschetste timing van aanbesteding en realisatie nog steeds? Zo neen, wat is de aangepaste timing?
De bouw van een nieuwe tramstelplaats in Lanaken hangt samen met de uitvoering van tramlijn 1 Hasselt-Maastricht. Trajectaanpassingen in Hasselt kunnen wel degelijk een vertragende impact hebben op de timing/uitvoering van tramlijn 1 en dus ook op de realisatie van de nieuwe tramstelplaats in Lanaken.
Het is nog niet duidelijk wat de effecten zijn op de timing voor de mogelijke trajectaanpassingen in Hasselt. De Lijn zal pogen dit project met zo weinig mogelijke impact op de timing te realiseren.
Zowel vraag 1 als vraag 2 hangen samen met de uitvoering van tramlijn 1.

2.     Op welke termijn zal De Lijn de nieuwe stelplaats in gebruik nemen?
De bouw van een nieuwe tramstelplaats in Lanaken hangt samen met de uitvoering van tramlijn 1 Hasselt-Maastricht. Trajectaanpassingen in Hasselt kunnen wel degelijk impact hebben op de timing/uitvoering van tramlijn 1 en dus ook op de realisatie van de nieuwe tramstelplaats in Lanaken. De Lijn zal pogen dit project met zo weinig mogelijke impact op de timing te realiseren.
Zowel vraag 1 als vraag 2 hangen samen met de uitvoering van tramlijn 1.

3.     Wat zal er gebeuren met de huidige stelplaats van De Lijn in Tournebride (Lanaken)? Blijft die operationeel als busstelplaats of zal De Lijn de gebouwen en terreinen verkopen na de realisatie van de nieuwe tramstelplaats?
In het Spartacusplan heeft De Lijn alleen de benodigde investeringen rond de tram opgenomen, de busstelplaats werd daarin niet voorzien maar is niettemin nodig. Dit zal later verder uitgewerkt worden. De bestaande busstelplaats te Lanaken beschikt nog over een exploitatievergunning tot 25/06/2035.
Indien er zou beslist worden deze locatie te verlaten of beperkt te gebruiken zal er contact genomen worden met het lokale bestuur om de mogelijkheden te bespreken.

Meest Recente Posts

In de kijker

Contact

Hoe kan ik u helpen?

Heeft u vragen, opmerkingen of suggesties? Contacteer mij gerust.