Enkele dagen geleden stelden
Open Vld-collega’s uit de Kempen het plan voor van een kanaaltrein tussen
Herentals en Laakdal. Deze trein kan mensen vervoeren op het bestaande
goederenspoor en zo de vele bedrijven bedienen die daar liggen tussen het
Albertkanaal en de E313 in het Economisch Netwerk Albertkanaal. Hier werken
dagelijks ook vele Limburgers en dat inspireerde Marino Keulen en Nele Lijnen
om vanuit Laakdal de verbinding naar Tessenderlo, Leopoldsburg en Kinrooi te
maken. Zodoende ontstaat er een noordelijke West-Oost-as met hoogwaardig
openbaar vervoer in Limburg. In een regio waar dit vandaag de dag zo goed als
onbestaande is, biedt dit voordelen voor het woon-werkverkeer.
De opzet van de kanaaltrein die de Kempense liberalen voorstellen is vrij
eenvoudig, op het bestaande goederenspoor tussen Herentals en Laakdal (spoorlijn
207) wil men personenvervoer mogelijk maken om de vele duizenden werknemers van
bedrijven zoals Janssen Pharmaceutica, Nike of ExxonMobil, een alternatief voor
de wagen te geven om op hun werk te geraken. Aangezien hier ook vele Limburgers
tewerkgesteld worden, zien de Limburgse liberalen Marino Keulen en Nele Lijnen
mogelijkheden om deze verbinding verder door te trekken richting Tessenderlo,
Leopoldsburg en Kinrooi.
“Vanuit Laakdal kan de spoorlijn met ongeveer één kilometer bijkomend
spoor doorgetrokken worden tot in Tessenderlo. Vanuit Tessenderlo bestaat er
reeds een sneldienst (lijn 184) naar het station van Leopoldsburg (van waaruit
men naar Hasselt kan sporen) en bijkomend kan men ook een trein voorzien op de
bestaande spoorlijn 17 naar Diest om zo de verbinding tussen de kanaalzone en
Diest te maken”, aldus Nele Lijnen. “Recent lanceerden we het voorstel om te
voorzien in een snelle busverbinding tussen Leopoldsburg en Kinrooi over de
N73. Indien al deze stappen gerealiseerd worden, ontstaat er een snelle
verbinding tussen Tessenderlo en Kinrooi, een noordelijke as van West naar Oost
doorheen onze provincie per trein en bus. Daar is absoluut nood aan!” vervolgt
Marino Keulen.
“Met de invoering van basisbereikbaarheid, het operationaliseren van de vervoerregio
Limburg vanaf eind 2020 en de Vlaamse cofinanciering van spoorprojecten hebben
we als Limburgers zelf de sleutel in handen om dit project te realiseren,” zegt
Keulen. “Met dit voorstel combineren we bovendien de ontsluiting van het
noordelijke deel van onze provincie met de mogelijkheid om vele werknemers te
vervoeren richting enkele grote industriegebieden aan het Albertkanaal juist
over de provinciegrens. Een absolute win-winsituatie voor het openbaar
vervoer,” besluit Lijnen.
Bijlage: figuur 1 – overzicht van de mogelijke
verbindingen
Legende
Reeds bestaand: snelbus tussen Tessenderlo en
Leopoldsburg station en de treinverbinding vanuit Leopoldsburg naar
Hasselt/Antwerpen
Bestaand, maar niet in gebruik voor personenvervoer:
verbinding Herentals-Laakdal/Meerhout en de verbinding Diest-Tessenderlo
Nieuw: snelbus tussen Leopoldsburg en
Kinrooi