Naar aanleiding van de
nationale actiedag op woensdag 13 februari vroeg Vlaams volksvertegenwoordiger
Marino Keulen (Open Vld) de cijfers op over de gevolgen van de staking bij De
Lijn. Hieruit blijkt dat de stakingsbereidheid groot was en vele chauffeurs,
bedienden en ondersteunend personeel meegestaakt hebben. Ook bij de pachters (de
private onderaannemers van De Lijn) was de stakingsbereidheid groter dan
tijdens andere stakingen. “Positief was wel de nieuwe manier van communiceren
via de website van De Lijn waardoor reizigers eenvoudig aan volledige
informatie kwamen over de situatie van hun busrit,” stelt Marino Keulen vast.
Hieronder de cijfers over het aantal niet-gereden ritten tijdens de
stakingsdag van woensdag 13 februari:
|
Eigen regie VVM De Lijn
|
Regie door exploitanten
|
Provincie Antwerpen
|
6.889
|
1.667
|
Provincie Limburg
|
1.622
|
1.433
|
Provincie Oost-Vlaanderen
|
2.553
|
773
|
Provincie Vlaams-Brabant
|
4.317
|
1.660
|
Provincie West-Vlaanderen
|
4.075
|
969
|
Er staakten 2.487 chauffeurs van De Lijn, 280 bedienden en 421 leden van
het ondersteunend personeel (technici, onderhoud …). Bij de pachters zijn er
geen cijfers bekend van het aantal stakende chauffeurs, maar vermoedelijk ligt
dit rond de 850.
Tijdens de staking is de minimale dienstverlening in werking gesteld met
het beschikbare aantal chauffeurs. Deze dienden de prioritaire lijnen te
bedienen.
Nieuwe manier van communiceren is
een vooruitgang
“Reeds enkele jaren was ik vragende partij voor een uniforme en heldere
communicatie van de ritten die bediend worden tijdens een staking. Ik ben dan
ook blij vast te stellen dat De Lijn eindelijk een gebruiksvriendelijk systeem
heeft kunnen uitrollen. Dat maakt het voor de reiziger eenvoudiger om te weten
of er een bus rijdt en men ter plaatse kan geraken,” aldus Keulen.
De evaluatie ervan was dan ook positief. Via de website verstoring.delijn.be
kon de reiziger vanaf dinsdagnamiddag volgen of een bepaalde rit reed of niet.
Ongeveer 250.000 reizigers bezochten deze website (76% via smartphone). Tegen
woensdagochtend 7u had 41% van de ritten een status gekregen. Ook was er een
doorzoekbare tabel waar zo’n 50.000 reizigers gebruik van gemaakt hebben en men
in één oogopslag kon zien of hun rit reed of niet. De nieuwe en eenvoudigere
pdf-lijsten met een overzicht van alle ritten (gereden en niet-gereden) werd
150.000 gedownload.
Een reizigersbevraging over de vernieuwde communicatie is niet gebeurd. Uit
enkele reacties via sociale media bleek wel dat de reiziger deze nieuwe opzet
smaakte.
“Tijdens stakingen heeft de reiziger recht op overzichtelijke en
volledige informatie en het doet deugd dat De Lijn daarin stappen voorwaarts
gezet heeft. Dat is positief voor de reiziger,” besluit Marino Keulen.