Persbericht 19-03-2019 : “Nieuwe communicatie van De Lijn bij stakingen maakt gebruik maken van het openbaar vervoer eenvoudiger”


Fist, Rebellion, Rebel, Arm, Arms, Store
Naar aanleiding van de nationale actiedag op woensdag 13 februari vroeg Vlaams volksvertegenwoordiger Marino Keulen (Open Vld) de cijfers op over de gevolgen van de staking bij De Lijn. Hieruit blijkt dat de stakingsbereidheid groot was en vele chauffeurs, bedienden en ondersteunend personeel meegestaakt hebben. Ook bij de pachters (de private onderaannemers van De Lijn) was de stakingsbereidheid groter dan tijdens andere stakingen. “Positief was wel de nieuwe manier van communiceren via de website van De Lijn waardoor reizigers eenvoudig aan volledige informatie kwamen over de situatie van hun busrit,” stelt Marino Keulen vast.

Hieronder de cijfers over het aantal niet-gereden ritten tijdens de stakingsdag van woensdag 13 februari:


Eigen regie VVM De Lijn
Regie door exploitanten
Provincie Antwerpen
6.889
1.667
Provincie Limburg
1.622
1.433
Provincie Oost-Vlaanderen
2.553
773
Provincie Vlaams-Brabant
4.317
1.660
Provincie West-Vlaanderen
4.075
969

Er staakten 2.487 chauffeurs van De Lijn, 280 bedienden en 421 leden van het ondersteunend personeel (technici, onderhoud …). Bij de pachters zijn er geen cijfers bekend van het aantal stakende chauffeurs, maar vermoedelijk ligt dit rond de 850.

Tijdens de staking is de minimale dienstverlening in werking gesteld met het beschikbare aantal chauffeurs. Deze dienden de prioritaire lijnen te bedienen.

Nieuwe manier van communiceren is een vooruitgang

“Reeds enkele jaren was ik vragende partij voor een uniforme en heldere communicatie van de ritten die bediend worden tijdens een staking. Ik ben dan ook blij vast te stellen dat De Lijn eindelijk een gebruiksvriendelijk systeem heeft kunnen uitrollen. Dat maakt het voor de reiziger eenvoudiger om te weten of er een bus rijdt en men ter plaatse kan geraken,” aldus Keulen.

De evaluatie ervan was dan ook positief. Via de website verstoring.delijn.be kon de reiziger vanaf dinsdagnamiddag volgen of een bepaalde rit reed of niet. Ongeveer 250.000 reizigers bezochten deze website (76% via smartphone). Tegen woensdagochtend 7u had 41% van de ritten een status gekregen. Ook was er een doorzoekbare tabel waar zo’n 50.000 reizigers gebruik van gemaakt hebben en men in één oogopslag kon zien of hun rit reed of niet. De nieuwe en eenvoudigere pdf-lijsten met een overzicht van alle ritten (gereden en niet-gereden) werd 150.000 gedownload.

Een reizigersbevraging over de vernieuwde communicatie is niet gebeurd. Uit enkele reacties via sociale media bleek wel dat de reiziger deze nieuwe opzet smaakte.
  
“Tijdens stakingen heeft de reiziger recht op overzichtelijke en volledige informatie en het doet deugd dat De Lijn daarin stappen voorwaarts gezet heeft. Dat is positief voor de reiziger,” besluit Marino Keulen.

Meest Recente Posts

In de kijker

Contact

Hoe kan ik u helpen?

Heeft u vragen, opmerkingen of suggesties? Contacteer mij gerust.