Op vier werven langs Vlaamse
autosnelwegen is de mobiele trajectcontrole ondertussen uitgetest. Dit blijkt uit het antwoord van een
schriftelijke vraag die Vlaams volksvertegenwoordiger Marino Keulen (Open Vld)
stelde aan bevoegd minister Weyts. “De mobiele trajectcontrole heeft
ondertussen deugdelijkheid bewezen en is klaar voor een volgende stap, om ook
te gebruiken buiten werfzones op autosnelwegen,” zegt Keulen.
De mobiele trajectcontrole werd uitgetest op volgende locaties: de A12 in
Londerzeel (december 2017-januari 2018), de E34 in Turnhout (april-mei 2018),
de E313 in Lummen (augustus 2018) en de R2 in Beveren (februari-maart 2019). De
mobiele trajectcontroles worden momenteel enkel ingezet in werfzones om de
veiligheid van de aannemers te garanderen en de snelheid van de weggebruikers
te handhaven. Op termijn wordt bekeken in welke mate een mobiele
trajectcontrole ook in andere situaties ingezet kan worden.
“Na evaluatie van de mobiele
trajectcontrole tijdens de test in Turnhout heeft men enkele technische
verbeterpunten doorgevoerd waardoor het systeem ondertussen meer op punt staat.
Dat maakt het ook mogelijk om mobiele trajectcontrole op grotere schaal in te
zetten buiten de werfzones,” aldus Marino Keulen. “Ondertussen is het systeem
getest en roep ik de minister dan ook op om dit ook regelmatig te gebruiken op
de autosnelwegen en door het aspect verassing de handhaving van de snelheid te
verbeteren.”