Persbericht Marino Keulen 23-01-2019 : “Vlaanderen blijft voortrekkersrol spelen in het dossier van de IJzeren Rijn”



Positief nieuws voor de IJzeren Rijn was er in december toen bleek dat het opgenomen werd in de projectenlijst voor de Europese CEF-financiering. Vlaams volksvertegenwoordiger Marino Keulen (Open Vld) stelde hierover een vraag aan bevoegd minister Weyts en kwam te weten dat het dossier gunstig evolueert, maar dat er wel nog enkele hindernissen zijn.

De opname van de IJzeren Rijn in de projectenlijst van de Europese CEF-financiering betekent niet automatisch dat er ook een subsidie toegekend zal worden. Hiervoor dient nog een aanvraag te gebeuren bij de Europese Commissie en dient het onderdeel te zijn van het Europese TEN-T-netwerk. Aangezien het om een grensoverschrijdend project gaat, dient hiervoor een akkoord bereikt te worden tussen de drie landen (België, Duitsland en Nederland).

Internationale werkgroep aan de slag gegaan

Een internationale werkgroep is op 14 december vorig jaar een eerste keer samengekomen en dient als trekker om de aanvraag in te dienen voor het 3RX-tracé (het alternatieve tracé tussen Antwerpen en het Ruhrgebied via Roermond en Venlo). “Vlaanderen blijft hierin een voortrekkersrol spelen en wil dit dossier na vele jaren positief afronden,” zegt Keulen.

Kostenverdeling

Wat de effectieve kostenverdeling tussen alle partners betreft zijn er nog geen concrete afspraken gemaakt. Wel is er het Memorandum of Understanding uit 2012 tussen België en Nederland (op basis van het historische tracé) evenwel zonder dat er een definitief akkoord over de kostenverdeling is gesloten. Aangezien nu gekozen is voor het 3RX-tracé begint de discussie over de kostenverdeling in principe opnieuw vanaf 0. Echter, aangezien het historische en het 3RX-tracé een bepaalde overlap hebben, zou er voor bepaalde stukken kunnen teruggegrepen worden naar eerder gemaakte afspraken hieromtrent.

Vlaamse cofinanciering voor de IJzeren Rijn

“Het federale niveau staat in voor de kernfinanciering van de spoorinfrastructuur, maar sinds de zesde staatshervorming kunnen de gewesten cofinanciering hanteren. Vlaanderen gebruikt deze mogelijkheid reeds om enkele Vlaamse spoorprioriteiten te realiseren, bijvoorbeeld om lijn 19 Mol-Hamont op het tracé van de IJzeren Rijn te elektrificeren. Binnen de totale realisatie van de IJzeren Rijn zou eventueel een bijkomende financiële rol voor Vlaanderen weggelegd zijn. Dit is evenwel afhankelijk van de afspraken die gemaakt zullen worden hierover. Toch lijkt het mij wenselijk dat Vlaanderen mee aan de kar blijft trekken in dit dossier, zowel organisatorisch als financieel,” besluit Marino Keulen.

Meest Recente Posts

In de kijker

Contact

Hoe kan ik u helpen?

Heeft u vragen, opmerkingen of suggesties? Contacteer mij gerust.