Persbericht 19-11-2017 : “De cijfers van de reactiedag van 10 oktober jl. toont nog maar eens de noodzaak van een gegarandeerde dienstverlening bij De Lijn aan”

Uit cijfers die Vlaams volksvertegenwoordiger Marino Keulen (Open Vld) opvroeg bij Vlaams minister Weyts blijkt dat de stakingsbereidheid bij chauffeurs van De Lijn tijdens de reactiedag van 10 oktober jl. opnieuw meer dan 50% bedroeg. “De laatste drie stakingsacties van de vakbonden tonen een duidelijk beeld bij de chauffeurs van De Lijn. Telkens vraag ik de cijfers op en telkens blijkt dat meer dan de helft van de chauffeurs het werk neerleggen en zo de reizigers gijzelen. Het stakingsrecht ontken ik absoluut niet, maar elke Vlaming heeft wel het recht om wanneer men afhankelijk is van het openbaar vervoer op de school of de werkplek te raken,” stelt Marino Keulen vast. “Minister Weyts maakt werk van een gegarandeerde dienstverlening en dient hier sneller stappen te zetten.”
Op het federale niveau heeft men reeds stappen gezet naar een continuïteit van de dienstverlening gebaseerd op de werkwilligen. Dit geldt voor stakingen door de vakbond vooraf aangekondigd. Drie dagen voor de stakingsdag dient het personeel aan te geven of men werkt of niet, zodat de stakingsdag zelf de NMBS een aanbod heeft. Zodoende kan men de dag voor de staking communiceren naar de reizigers.
Op Vlaams niveau wenst de minister niet zo ver te gaan en zal pas tegen het einde van het jaar duidelijk worden welke prioritaire lijnen bediend zullen worden bij een staking. Bijgevolg is een gegarandeerde dienstverlening pas mogelijk tegen het voorjaar van 2018.
Uit de cijfers van de reactiedag van 10 oktober jl. (zie tabel 1) vallen enkele regionale verschillen op (in Antwerpen en Oost-Vlaanderen is het stakingscijfer groter dan in Vlaams-Brabant en West-Vlaanderen), maar globaal genomen kan gesteld worden dat 1 op de 2 ritten uitgevoerd door De Lijn niet reden die dag. “De minister had geen cijfers over de stakingsbereidheid bij de chauffeurs van de pachters, maar stelt wel dat: ‘op basis van de meldingen op het terrein kan wel gesteld worden dat hier significant minder niet-gereden ritten waren’. Eenzelfde situatie deed zich voor tijdens de voorgaande stakingen. Daarom mijn oproep aan de minister om de reizigers niet in de kou te laten staan en dringend werk te maken van de uitrol van een gegarandeerde dienstverlening op het terrein”, besluit Keulen.
  

Bijlage 1: cijfers over de staking bij VVM De Lijn


Aantal voorziene diensten (chauffeurs)
Aantal niet-uitgevoerde diensten
% niet-uitgevoerde diensten
Antwerpen
979
602
61%
Oost-Vlaanderen
613
367
60%
Vlaams-Brabant
721
284
39%
Limburg
343
158
46%
West-Vlaanderen
466
186
40%
Totaal
3.122
1.597
51%
Aantal voorziene ritten
Aantal niet-gereden ritten
% niet-gereden ritten
Antwerpen
7.783
4.942
63%
Oost-Vlaanderen
4.702
2.889
61%
Vlaams-Brabant
4.313
1.597
37%
Limburg
2.780
1.215
44%
West-Vlaanderen
4.542
1.843
41%
Totaal
24.120
12.486
52%

Meest Recente Posts

In de kijker

Contact

Hoe kan ik u helpen?

Heeft u vragen, opmerkingen of suggesties? Contacteer mij gerust.