In de commissie Mobiliteit en
Openbare Werken van het Vlaams Parlement stelde Vlaams volksvertegenwoordiger
Marino Keulen (Open Vld) een vraag over een mogelijk partnership met Coyote (of
een andere data-aanbieder) voor floating car
data. Sinds zijn aantreden wenst minister Weyts uit principiële overweging
geen gebruik te maken van data van een bedrijf dat tegen betaling optreedt als
een radarverklikker. “Met het oog op meer verkeersveiligheid valt het te
betreuren dat de minister niet meegaat in een digitale revolutie waarbij
weggebruikers allerhande realtime meldingen ontvangen met betrekking tot hun
traject. De minister zet zwaar in op verkeersveiligheid, maar laat hier een
kans liggen. Smart mobility wordt alsmaar belangrijker en meldingen over
obstakels op de weg, files of ongevallen kunnen weggebruikers aanzetten tot een
veiliger rijgedrag”, stelt Marino Keulen vast.
Realtime data brengen in elk
voertuig
De minister beargumenteerde waarom een bedrijf als Coyote Systems
Benelux geen partner kan zijn voor hem met hun huidig bedrijfsmodel. Indien men
het systeem van de radarverklikker aanpast naar het Franse model waarbij de
afstand tot de (mobiele) radar steeds verschillend is, dan wenst de minister
wel te luisteren naar hun ideeën.
“Coyote is één van vele aanbieders van floating car data, maar het is opvallend dat de minister wel de
beschikbare Vlaamse data openstelt voor alle gebruikers, echter maakt
Vlaanderen zelf te weinig gebruik van de data uit voertuigen. Terwijl men
hiermee een heel duidelijk beeld zou kunnen krijgen van de voertuigbewegingen,
de zwarte punten (zowel naar snelheid als naar ongevallen toe) als de
piekmomenten. Dergelijke data kunnen onnoemelijk veel bijdragen aan de
verkeersveiligheid en een vlottere doorstroming. Bovendien kan de weggebruiker
realtime meldingen ontvangen over mogelijke obstakels of files”, aldus Keulen.
Lokale besturen maken ook
gebruik van floating car data
“Ook lokale politiezones en besturen zijn bezig om floating car data te gebruiken om de
verkeersveiligheid in hun zone of binnen hun grenzen te verhogen. Ook in
Antwerpen denkt men na om met behulp van deze data de verkeersstromen te
optimaliseren, zeker op dit moment waarbij de knip gebeurd is of de
lage-emissiezone geïnstalleerd is”, besluit Marino Keulen.