Persbericht 30-01-2019 : “Minimale dienstverlening bij De Lijn heeft dringend nood aan decretaal kader”

Station, Luik, Architectuur, Gebouw
Tijdens de meest recente nationale staking bij De Lijn in het kader van de nationale syndicale actiedag van 14 december 2018 is de minimale dienstverlening opnieuw niet in werking getreden. Dit blijkt uit een schriftelijke vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Marino Keulen (Open Vld) aan bevoegd minister Weyts. “Enkel in Gent is een alternatieve dienstverlening gerealiseerd, in de andere stads – en streeknetten was de bereidheid van de chauffeurs om hieraan deel te nemen te laag en kon dus geen minimale dienstverlening uitgerold worden,” aldus Keulen. “Dat sterkt mij in de overtuiging dat voor de reiziger er nood is aan een minimale dienstverlening die vastgelegd is in een decreet. Momenteel is het enkel een engagement dat opgenomen is in de beheersovereenkomst.”

In de beheersovereenkomst tussen de Vlaamse Regering en VVM De Lijn is het engagement van een minimale dienstverlening bij stakingen opgenomen. Dit is echter niet afdwingbaar bij de niet-stakende chauffeurs zodat men moet rekenen op hun goodwill om een prioritaire lijn te bedienen in plaats van hun reguliere rit. “Wanneer dit decretaal geregeld wordt, dan worden de chauffeurs niet gedwongen om een andere rit te rijden, maar is de organisatie van een minimale dienstverlening wel eenvoudiger te realiseren,” zegt Marino Keulen.

De cijfers van de staking van 14 december 2018 bevestigen het beeld van de voorbije stakingen. 437 chauffeurs, 5 bedienden en 3 technici namen deel aan de nationale actiedag wat zorgt voor volgende situatie:


Aantal ritten niet gereden regie
Aantal ritten niet gereden exploitanten
Antwerpen
6 623
1 067
Oost-Vlaanderen
2 358
90
Vlaams-Brabant
2 904
815
Limburg
1 817
469
West-Vlaanderen
2 286
0
Totaal VVM
15 988
2 441


“Bij de stakingsbereidheid valt elke keer weer het grote verschil op tussen de chauffeurs van De Lijn zelf en de chauffeurs van de pachters die als onderaannemers ritten uitvoeren voor De Lijn,” besluit Keulen.

Meest Recente Posts

In de kijker

Contact

Hoe kan ik u helpen?

Heeft u vragen, opmerkingen of suggesties? Contacteer mij gerust.