Naar aanleiding van een
parlementaire vraag van Lode Ceyssens (CD&V) werd in de commissie
Mobiliteit en Openbare Werken in het Vlaams Parlement gediscussieerd over de voortgang
van Spartacus lijn 1.
Marino Keulen (Open Vld) kwam
hier op tussen: “De puzzelstukken lijken allemaal in elkaar te vallen en de
landing lijkt in zicht. Einde maart kan de minister naar de Vlaamse Regering
stappen om het DBFM-contract voor de infrastructuurwerken te laten goedkeuren.
De timing van eind 2024 blijft gehandhaafd.”
Er zijn momenteel nog drie obstakels: het afschaffen van de negen spooroverwegen
in Bilzen en Diepenbeek langs het tracé, de uitspraak van de Nederlandse Raad
van State met betrekking tot het bestemmingsplan in Maastricht en het tracé in
de binnenstad van Hasselt.
Voor het afschaffen van de spooroverwegen gaat men geld verschuiven van
een project voor de spoorbundels in Zwankendamme naar het afschaffen van de
overwegen. Binnenkort stuurt de minister formeel een brief naar zijn federale
collega Bellot en zal Infrabel een addendum toevoegen aan de overeenkomst rond
Zwankendamme voor de verschuiving van de middelen. Halverwege maart zal de
Nederlandse Raad van State een uitspraak doen in verband met het
bestemmingsplan Maastricht. De stad Hasselt heeft enkele voorstellen gedaan
rond het tracé in de binnenstad van de sneltram en deze worden nu technisch
onderzocht.
“Indien de uitspraak van de Nederlandse Raad van State positief is, dan
kan minister Weyts einde maart naar de Vlaamse Regering stappen om het
DBFM-contract te laten goedkeuren zodat nadien De Lijn de aanbesteding in de
markt plaatsen en vervolgens na de gunning de infrastructuurwerken aangevat
kunnen worden. Alle voorbereidende stappen voor de gunning zijn ondertussen
gezet. Vanuit Hasselt bereiken mij ook signalen dat een oplossing in zicht is –
de verschuivingen zullen plaats vinden binnen het openbare domein - en dat dit
geen onoverkomelijk obstakel zal vormen voor de timing,” besluit Keulen.