Jarenlang was grindwinning een
belangrijke economische activiteit in Limburg. De klassieke grindwinning werd
in de zomer van echter 2018 stopgezet. Daarom hebben de Vlaamse
meerderheidspartijen nu een voorstel van decreet klaar om het Grinddecreet aan
te passen en te vereenvoudigen. Het voorstel kwam tot stand in nauwe
samenwerking met de grindsector in Limburg en alle actoren die op het terrein
betrokken zijn. “Met dit voorstel passen we de regels aan aan de nieuwe
realiteit en zorgen we voor een afgeslankte organisatie en eenvoudigere en
duidelijkere regelgeving,” zegt Marino Keulen (Open Vld) die het voorstel
overnam van zijn Open Vld-collega Lydia Peeters en samen met Lies Jans (N-VA)
en Lode Ceyssens (CD&V) heeft ingediend.
Het Grinddecreet van 1993 regelt de grindwinning in Limburg en de daarmee
gepaard gaande gevolgen. De klassieke grindwinning is in de zomer van 2018
stopgezet en een wijziging van het oorspronkelijke decreet drong zich op. “De
grindheffing is hierdoor niet langer noodzakelijk evenals het opleggen van
productiequota of het aanduiden van grindwinningsgebieden,” stellen de
indieners vast. “Exploitatievergunningen dienen ook niet meer verleend te
worden.” Grind gewonnen als nevenproduct van kwartszand, bij
infrastructuurwerken of bij een specifieke projectgrindwinning blijft wel
mogelijk.
“Het voorstel van decreet slankt het oorspronkelijke grinddecreet af en
heft heel wat bepalingen die niet langer noodzakelijk zijn op,” zegt Marino
Keulen (Open Vld). “Er komt een afgeslankt Grindcomité om de bestaande middelen
efficiënter te besteden. Het bestaande waarborgsysteem wordt hervormd en is
enkel nog van toepassing op de projectgrindwinning waardoor de directe
financiële impact beperkter is en de winning zelf in fases afgewerkt kan
worden.”
Aan de klassieke grindwinning is er ondertussen een einde gekomen, maar
wel blijft de mogelijkheid bestaan om bij infrastructuurwerken grind uit de
grond te halen. Ook hiervoor werden regels en financiële mechanismen ingebouwd
in het decreet zodat gekoppeld aan de grindwinning aan natuurinrichting kan
gedaan worden. De regels voor deze specifieke grindwinning worden verduidelijkt
met dit voorstel van decreet, want in de praktijk zorgde dit vaak voor
toepassingsdiscussies. “In de wijziging wordt verwezen naar
‘infrastructuurprojecten van algemeen belang’ op initiatief van een
bestuurlijke overheid en is er dus minder ruimte voor discussie want men kan
enkel een grindwinning toestaan aan de houder van de omgevingsvergunning,” zegt
Lies Jans (N-VA).
Tenslotte worden de opdrachten en de middelen van het sociaal subcomité
dat instaat voor de begeleiding van werknemers in de sector, ondergebracht in
het Sociaal Fonds voor de Grind – en Zandgroeven. “Voor 2019 wordt hiervoor
870.000 euro overgedragen vanuit het Grindfonds naar dit sociaal fonds om alle
opdrachten te kunnen uitvoeren,” zegt Lode Ceyssens (CD&V).
Met de wijziging van het Grinddecreet komt men tegemoet aan de nieuwe
realiteit van de grindwinning. “Deze wijzigingen zijn broodnodig om tegemoet te
komen aan de veranderde werkelijkheid van de grindwinning in Limburg.”