Uit het antwoord op een
schriftelijke vraag van Marino Keulen (Open Vld) aan minister Weyts, blijkt dat
Infrabel een oefening aan het doen is om na te gaan welke interne middelen men
kan vrijmaken om de negen overwegen af te schaffen voor de sneltramverbinding
tussen Hasselt en Maastricht. “Bevoegd minister Weyts heeft hierover overleg
gehad met zijn federale collega Bellot en Infrabel. Het is positief dat
minister Weyts het dossier van de overwegen in Bilzen en Diepenbeek niet
loslaat en probeert vlot te trekken. Door de druk op Infrabel hoog te houden, kan
dit dossier op korte termijn opgelost worden,” aldus Keulen.
De afschaffing van de negen overwegen in Bilzen en Diepenbeek was niet
langer voorzien in het meerjareninvesteringsprogramma 2017-2020 door Infrabel,
ondanks de belofte van Infrabel om dit te realiseren tijdens de bespreking in
de investeringscel.
In Diepenbeek moeten vijf overwegen op het tramtracé afgeschaft
worden. De afschaffing van deze vijf overwegen wordt door Infrabel geraamd op
een investeringsbedrag van 11,3 miljoen € (prijspeil 2016). In Bilzen moeten
vier overwegen op het tramtracé worden afgeschaft. De afschaffing van deze vier
overwegen wordt door Infrabel geraamd op een investeringsbedrag van 8,5 miljoen
€ (prijspeil 2016). Het totaalbedrag voor de afschaffing van deze negen
overwegen op het tracé wordt op 19,8 miljoen € (prijspeil 2016) geraamd.
Daarop heeft minister Weyts twee initiatieven genomen: enerzijds een
brief gestuurd naar zijn federale collega Bellot om de verbazing van de
minister te schetsen en aan te dringen op een interne herschikking van de
middelen om de overwegen af te schaffen. Anderzijds heeft de minister overleg
geplaagd met het kabinet Bellot en Infrabel en heeft men bij Infrabel de
toezegging gedaan om te onderzoeken of een verschuiving van interne middelen
mogelijk is om budget vrij te maken voor de afschaffing van de negen overwegen.
“De werken aan enkele overwegen in Diepenbeek zijn reeds vergund en
daar Infrabel dus op zeer korte termijn aan kunnen beginnen van zodra er budget
vrijgemaakt is. Mogelijkheden van cofinanciering, met Vlaams geld, acht de
minister niet wenselijk. Daar het afschaffen van overwegen tot de klassieke
investeringsmiddelen van Infrabel behoort. Dat standpunt van de minister kan ik alleen maar bijtreden.
We dienen de druk op Infrabel hoog te houden, zodat er middelen vrijgemaakt
worden en de realisatie van Spartacus lijn 1 binnen de beoogde timing kan
gebeuren,” besluit Marino Keulen.