Persbericht 12-09-2018 : “Infrabel onderzoekt mogelijkheden om afschaffen van negen overwegen uit eigen middelen te betalen voor sneltram Hasselt-Maastricht”



Uit het antwoord op een schriftelijke vraag van Marino Keulen (Open Vld) aan minister Weyts, blijkt dat Infrabel een oefening aan het doen is om na te gaan welke interne middelen men kan vrijmaken om de negen overwegen af te schaffen voor de sneltramverbinding tussen Hasselt en Maastricht. “Bevoegd minister Weyts heeft hierover overleg gehad met zijn federale collega Bellot en Infrabel. Het is positief dat minister Weyts het dossier van de overwegen in Bilzen en Diepenbeek niet loslaat en probeert vlot te trekken. Door de druk op Infrabel hoog te houden, kan dit dossier op korte termijn opgelost worden,” aldus Keulen.

De afschaffing van de negen overwegen in Bilzen en Diepenbeek was niet langer voorzien in het meerjareninvesteringsprogramma 2017-2020 door Infrabel, ondanks de belofte van Infrabel om dit te realiseren tijdens de bespreking in de investeringscel.

In Diepenbeek moeten vijf overwegen op het tramtracé afgeschaft worden. De afschaffing van deze vijf overwegen wordt door Infrabel geraamd op een investeringsbedrag van 11,3 miljoen € (prijspeil 2016). In Bilzen moeten vier overwegen op het tramtracé worden afgeschaft. De afschaffing van deze vier overwegen wordt door Infrabel geraamd op een investeringsbedrag van 8,5 miljoen € (prijspeil 2016). Het totaalbedrag voor de afschaffing van deze negen overwegen op het tracé wordt op 19,8 miljoen € (prijspeil 2016) geraamd.

Daarop heeft minister Weyts twee initiatieven genomen: enerzijds een brief gestuurd naar zijn federale collega Bellot om de verbazing van de minister te schetsen en aan te dringen op een interne herschikking van de middelen om de overwegen af te schaffen. Anderzijds heeft de minister overleg geplaagd met het kabinet Bellot en Infrabel en heeft men bij Infrabel de toezegging gedaan om te onderzoeken of een verschuiving van interne middelen mogelijk is om budget vrij te maken voor de afschaffing van de negen overwegen.

“De werken aan enkele overwegen in Diepenbeek zijn reeds vergund en daar Infrabel dus op zeer korte termijn aan kunnen beginnen van zodra er budget vrijgemaakt is. Mogelijkheden van cofinanciering, met Vlaams geld, acht de minister niet wenselijk. Daar het afschaffen van overwegen tot de klassieke investeringsmiddelen van Infrabel behoort. Dat standpunt  van de minister kan ik alleen maar bijtreden. We dienen de druk op Infrabel hoog te houden, zodat er middelen vrijgemaakt worden en de realisatie van Spartacus lijn 1 binnen de beoogde timing kan gebeuren,” besluit Marino Keulen.

Meest Recente Posts

In de kijker

Contact

Hoe kan ik u helpen?

Heeft u vragen, opmerkingen of suggesties? Contacteer mij gerust.