Persbericht 23 juli 2018 : “Betrek lokale besturen bij de selectie van trajectcontroles op gewestwegen”

Minister Weyts heeft de uitrol van trajectcontroles op gewestwegen versneld, maar uit het antwoord van de minister op een schriftelijke vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Marino Keulen (Open Vld) blijkt wel dat lokale besturen en politiezones niet betrokken worden bij de selectie van locaties voor trajectcontroles. “Dat is een gemiste kans, naast de objectieve gegevens uit ongevallenstatistieken en snelheidsgegevens, kennen lokale besturen het best de pijnpunten op hun grondgebied”, stelt Keulen vast.

Evaluatie locaties met trajectcontrole pas mogelijk binnen enkele jaren

De selectie voor locaties voor trajectcontroles op gewestwegen gebeurt al sinds 2017 op eenzelfde manier. Enerzijds wordt er gekeken naar de ongevallenstatistieken waarbij er een score wordt gegeven op basis van het aantal en de ernst van de ongevallen. De wegvakken met de hoogste score komen logischerwijs op de prioriteitenlijst terecht. Anderzijds wordt er met behulp van Floating Car Data gekeken of op die wegvakken de snelheid een probleem vormt.

Wanneer de locaties op basis van deze objectieve gegevens geselecteerd zijn, is er een plaatsbezoek waarbij de lokale besturen betrokken worden bij de bepaling van begin – en eindpunt van de trajectcontrole.

Over enkele jaren zal het effect op de ongevallen per locatie pas duidelijk worden, wanneer de ongevallenstatistieken geanalyseerd zullen worden en een vergelijking gemaakt kan worden voor én na de plaatsing van de trajectcontrole.

Positieve effecten van trajectcontroles

“Studies bewijzen dat trajectcontrole een positief effect heeft op het matigen van de snelheid van de weggebruikers. De uitrol ervan kan ik dan ook alleen maar toejuichen. Daarnaast is niet elke (gewest)weg even geschikt voor dit systeem daar je een bepaalde afstand (ongeveer 1,5 km) nodig hebt zonder veel zijwegen om een correcte meting uit te kunnen voeren. Toch blijf ik het betreuren dat de lokale besturen niet betrokken worden bij de selectie van mogelijke locaties”, besluit Marino Keulen. “Wie betaalt bepaalt, begrijp ik als principe, maar de lokale besturen zijn het best op de hoogte van de lokale situatie en kunnen het Agentschap Wegen en Verkeer met raad en daad bijstaan.”

Meest Recente Posts

In de kijker

Contact

Hoe kan ik u helpen?

Heeft u vragen, opmerkingen of suggesties? Contacteer mij gerust.