Enige tijd geleden maakte De Lijn
bekend dat men 14 trambussen aangekocht om vanaf 2019 te gebruiken. Uit het
antwoord van bevoegd minister Weyts aan Vlaams volksvertegenwoordiger Marino
Keulen (Open Vld) blijkt dat deze voorlopig enkel op het ringtracé van
Brabantnet ingezet gaan worden. “Vlaanderen heeft een aantal corridors
geselecteerd waar men een vlottere doorstroming van het openbaar vervoer wenst
en de minister onderzocht of hier mogelijkheden lagen om trambussen te
gebruiken, maar enkel buslijn 820 tussen Brussels Airport en het UZ Brussel is
geschikt en hier zullen de trambussen ingezet worden,” aldus Keulen.
De andere corridors (bv. lijn 2 van Spartacus tussen Hasselt en
Maasmechelen) krijgen wel doorstromingsmaatregelen zodat de reguliere busdiensten
tijdswinst boeken, maar worden niet uitgerust met trambussen. De reden hiervoor
is dat er over de autosnelweg gereden dient te worden en een trambus slechts
een maximale snelheid van 70 km/u haalt.
Voor het tracé van de Ringtrambus van Brabantnet dienen de vrije
busbanen nog aangelegd te worden, maar kan de trambus al wel rijden. Dit jaar
starten de werken voor de aanleg van de busbanen voor de Ringtrambus. De
Werkvennootschap heeft nu een aannemer aangesteld om op het hele traject
aanpassingswerken uit te voeren. De inrichting van de straten en de bushaltes
wordt aangepast aan de trambussen van 24 meter. De (eerste, kleinere)
aanpassingswerken aan twintig haltes en twintig straten worden gespreid tussen
de zomer van 2018 en het voorjaar van 2019.