Persbericht 25-06-2018 : “Eerste test met gegarandeerde dienstverlening bij De Lijn verliep voorspoedig, maar voor de reiziger is er nog ruimte voor verbeteringen”


Tijdens de pensioenbetoging van 16 mei en de daaropvolgende staking van 17 tot en 20 mei heeft De Lijn voor de eerste keer een test uitgevoerd met de gegarandeerde dienstverlening. Vlaams volksvertegenwoordiger Marino Keulen (Open Vld) heeft deze test met argusogen gevolgd en de bevoegde minister hieromtrent bevraagd. “Het grootste pijnpunt echter blijft de communicatie naar de reiziger toe, deze gebeurde elke dag pas vanaf 7u, terwijl op dat moment al heel wat pendelaars onderweg zijn. In totaal kon men toch minstens 60% van de normale reizigersaantallen vervoeren. Kortom, het was een eerste geslaagde test met een gegarandeerde dienstverlening,” besluit Keulen.

Doordat De Lijn gelet op het sociale klimaat niet durfde om de werkwillige chauffeurs te verplichten prioritaire routes te rijden en men niet wou werken met opvorderingen, kon niet elke prioritaire lijn even goed bediend worden. In totaal kwamen meer dan 64% van de chauffeurs (zowel bij De Lijn zelf als bij de onderaannemers) opdagen om te werken.


% opkomst chauffeurs
% vervoerde reizigers (t.o.v. een niet-stakingsdag
woe. 16 mei
64%
60%
do. 17 mei
67%
67%
vr. 18 mei
64%
64%

Wat de communicatie naar de reiziger toe betreft, heeft De Lijn vooraf een test gedaan met doorzoekbare tabellen, op basis daarvan wordt nu een voorstel uitgewerkt. “Daar hadden de reizigers tijdens de stakingen van 16 tot en met 20 mei nog niets aan, want pas om 7u in de ochtend (8u30 tijdens het weekend) werd een detailoverzicht online geplaatst. Volgens De Lijn is het niet zinvol om dit vroeger te doen, aangezien men veel ritten nog moet opstarten. “Hier hebben vele pendelaars of scholieren echter weinig aan, want wanneer blijkt dat je bus niet rijdt, moet je halsoverkop nog op zoek naar een alternatief. De Lijn zou dat beter de avond voordien publiceren, zodat mensen nog tijd hebben om een alternatief te zoeken,” aldus Marino Keulen.

“Deze eerste test met een gegarandeerde dienstverlening verliep positief, maar mits aandacht voor de nodige verbeterpunten, kan de reiziger er nog beter bij varen. Hopelijk dient dit systeem niet vaak in de praktijk gebracht te worden, want de primaire doelstelling van een openbaar vervoersbedrijf is het vervoeren van reizigers,” besluit Keulen.

Meest Recente Posts

In de kijker

Contact

Hoe kan ik u helpen?

Heeft u vragen, opmerkingen of suggesties? Contacteer mij gerust.