Tijdens de pensioenbetoging van 16
mei en de daaropvolgende staking van 17 tot en 20 mei heeft De Lijn voor de
eerste keer een test uitgevoerd met de gegarandeerde dienstverlening. Vlaams
volksvertegenwoordiger Marino Keulen (Open Vld) heeft deze test met argusogen
gevolgd en de bevoegde minister hieromtrent bevraagd. “Het grootste pijnpunt
echter blijft de communicatie naar de reiziger toe, deze gebeurde elke dag pas
vanaf 7u, terwijl op dat moment al heel wat pendelaars onderweg zijn. In totaal
kon men toch minstens 60% van de normale reizigersaantallen vervoeren. Kortom,
het was een eerste geslaagde test met een gegarandeerde dienstverlening,”
besluit Keulen.
Doordat De Lijn gelet op het sociale klimaat niet durfde om de
werkwillige chauffeurs te verplichten prioritaire routes te rijden en men niet
wou werken met opvorderingen, kon niet elke prioritaire lijn even goed bediend
worden. In totaal kwamen meer dan 64% van de chauffeurs (zowel bij De Lijn zelf
als bij de onderaannemers) opdagen om te werken.
|
% opkomst chauffeurs
|
% vervoerde reizigers (t.o.v. een
niet-stakingsdag
|
woe. 16 mei
|
64%
|
60%
|
do. 17 mei
|
67%
|
67%
|
vr. 18 mei
|
64%
|
64%
|
Wat de communicatie naar de reiziger toe betreft, heeft De Lijn vooraf
een test gedaan met doorzoekbare tabellen, op basis daarvan wordt nu een
voorstel uitgewerkt. “Daar hadden de reizigers tijdens de stakingen van 16 tot
en met 20 mei nog niets aan, want pas om 7u in de ochtend (8u30 tijdens het
weekend) werd een detailoverzicht online geplaatst. Volgens De Lijn is het niet
zinvol om dit vroeger te doen, aangezien men veel ritten nog moet opstarten.
“Hier hebben vele pendelaars of scholieren echter weinig aan, want wanneer
blijkt dat je bus niet rijdt, moet je halsoverkop nog op zoek naar een
alternatief. De Lijn zou dat beter de avond voordien publiceren, zodat mensen
nog tijd hebben om een alternatief te zoeken,” aldus Marino Keulen.
“Deze eerste test met een gegarandeerde dienstverlening verliep
positief, maar mits aandacht voor de nodige verbeterpunten, kan de reiziger er
nog beter bij varen. Hopelijk dient dit systeem niet vaak in de praktijk
gebracht te worden, want de primaire doelstelling van een openbaar
vervoersbedrijf is het vervoeren van reizigers,” besluit Keulen.