Momenteel werkt De Lijn aan een
vernieuwing van de website en routeplanner met aandacht voor meer visualisatie
en points of interest, zogenaamde bezienswaardigheden. Dit blijkt uit het
antwoord van minister Weyts op een schriftelijke vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger
Marino Keulen (Open Vld): “Hiermee zet De Lijn een nieuwe stap naar
klantvriendelijkheid, vooral handig voor dagjesmensen en toeristen, waarbij men
zoals Google Maps dit doet bezienswaardigheden in de nabijheid van haltes zal
tonen.”
In de huidige software is er momenteel bij De Lijn geen enkele link
met bezienswaardigheden gelegd. Nu wil men, naar analogie met de app, meer de
nadruk leggen op visualisatie via een kaart. Naast de visualisering van de
haltes krijgen bezienswaardigheden in de nabijheid van de haltes daarbij ook
een plaats in de achterliggende kaart.
“Dit is een welkome aanvulling voor de vele toeristen die gebruik
maken van ons openbaar vervoer en op die manier sneller hun weg kunnen vinden.
Zeker omdat de naamgeving van de haltes van De Lijn niet altijd beantwoord aan
de realiteit en dit zeker occasionele gebruikers wel eens op het verkeerde been
kan zetten. Door in te zetten op een meer moderne look van de website en
routeplanner met gebruik van een kaart met bijkomende informatie, kan men dit
deels oplossen”, besluit Keulen.