In ons land zijn er meerdere private operatoren voor internationaal
vervoer actief (denk aan Eurolines, Flixbus of IC-bus). Vlaams
volksvertegenwoordiger Marino Keulen (Open Vld) vroeg aan bevoegd Vlaams
minister Weyts of het mogelijk is om deze maatschappijen in te zetten binnen
het grensoverschrijdend openbaar vervoer tussen een Vlaamse gemeente en
plaatsen in onze buurlanden. De minister ziet hier mogelijkheden voor, maar dit
dient zeker nog verder onderzocht te worden en kan meegenomen worden in de uitrol
van basisbereikbaarheid vanaf 2020.
Het is geenszins de bedoeling om
in concurrentie te treden met het geregeld personenvervoer, maar wel een
alternatief aan te bieden voor grensoverschrijdend openbaar vervoer. Zo is er
het voorstel van de lokale Open Vld-afdeling van Turnhout die pleiten voor een
bijkomende stopplaats op de Flixbus-lijn Antwerpen-Eindhoven in Turnhout. Zodoende
komt er een duurzame en snelle verbinding tussen Turnhout en Eindhoven. Het
stadsbestuur van Turnhout neemt dit voorstel serieus en onderzoekt het
momenteel.
Mogelijkheden voor private aanbieders binnen basisbereikbaarheid
Uit het antwoord van bevoegd
minister Weyts blijkt dat er mogelijkheden liggen voor private aanbieders: “Binnen
het huidig regelgevend kader is het dus mogelijk dat grensoverschrijdend
geregeld vervoer wordt uitgevoerd door een andere vervoerder dan De Lijn.
Indien gewenst, kunnen vervoerregioraden aldus gebruik maken van private
lijndiensten om grensoverschrijdend geregeld vervoer mee vorm te geven”, stelt
de minister.
Er dient uiteraard wel rekening
gehouden te worden met het verschil tussen cabotagevervoer (geregeld via een
Europese verordening waarbij er door een buitenlandse operator busvervoer
tussen twee Vlaamse steden wordt voorzien) en grensoverschrijdend geregeld
vervoer (in het grensgebied in een straal van 25 km.). Voor grensoverschrijdend
geregeld vervoer wordt een vergunning afgeleverd door de Vlaamse Regering
indien het punt van vertrek in Vlaanderen is gelegen.
Grensoverschrijdend openbaar vervoer door een private (internationale)
operator
“Operatoren zoals Flixbus,
Eurolines of IC-bus kunnen dus in de nabije toekomst met de uitrol van
basisbereikbaarheid ingezet worden om grensoverschrijdend geregeld vervoer te
voorzien tussen bijvoorbeeld Hasselt en Eindhoven met een tussenstop aan het
station van Neerpelt. Zodat mensen vanuit Hasselt naar Neerpelt kunnen en van
daaruit naar Weert of Antwerpen per spoor”, aldus Keulen.
“Dit is perfect mogelijk
aangezien De Lijn ook een vergunning voor grensoverschrijdend openbaar vervoer
moet aanvragen (bv. Hasselt-Maastricht of Brugge-Breskens) en private
operatoren eenzelfde stap kunnen ondernemen. Het enige dat wel verder
uitgewerkt dient te worden op korte termijn is de mogelijkheid om via zo een
private dienst ook in – en uitstappen tussen twee Belgische haltes mogelijk te
maken. Binnen de uitrol van basisbereikbaarheid kan dit zeker meegenomen
worden”, besluit Marino Keulen.