Vlaams minister van Energie
Tommelein lanceerde recent het voorstel om grote energieverbruikers zoals de
NMBS of De Lijn zelf duurzame energie te laten opwekken. Vlaams
volksvertegenwoordiger Marino Keulen (Open Vld) stelde over de mogelijkheden
bij De Lijn een schriftelijke vraag aan bevoegd minister Weyts. “Uit het
antwoord blijkt dat De Lijn reeds een beperkte hoeveelheid eigen groene energie
opwerkt en op korte termijn wil men dit verder uitbreiden zodat men in
voldoende elektriciteitsproductie voorziet om de eigen gebouwen en infrastructuur
te voeden. Om ook de trams en op termijn de elektrische bussen van zelf
opgewekte groene stroom te voorzien, heeft De Lijn te weinig beschikbare
oppervlakte en dit is dus schier onmogelijk om aan die energiebehoefte zelf te
voldoen”, stelt Keulen vast.
Op een aantal locaties van De
Lijn, waaronder de recente stelplaatsen (bv. Tielt-Winge, Oostende, Overijse,
Hasselt …) en het Lijnhuis (Centrale Diensten Mechelen) wordt momenteel reeds
een deel van de eigen energiebehoefte (tot 25%) ter plaatse opgewekt. Hier
werkt men wel met een aantal randvoorwaarden zoals locatie (de opgewekte stroom
moet volledig gebruikt worden binnen de locatie), tijd (investeren in
opslagcapaciteit omdat het onmogelijk is om de energiebehoefte af te stemmen op
het opgewekte vermogen) en fysieke beperkingen (niet elk gebouw is even
geschikt voor zonnepanelen).
Beperkt potentieel door ruimtegebrek
Gelet op de beschikbare
oppervlakte en het bijbehorende energiepotentieel, stelt De Lijn wel vast dat
men enkel de gebouwen en infrastructuur (bv. ook schuilhuisjes die niet op het
elektriciteitsnet aangesloten moeten worden, maar zelfvoorzienend zijn met een
klein zonnepaneel) kan voorzien van zelf opgewekte groene energie. Om op
termijn ook de trams en de elektrische bussen te laten rijden met eigen groene
stroom, is er te weinig ruimte op de verschillende eigendommen van De Lijn.
Wachten op evolutie in technologie
“De Lijn is ambitieus en gaat mee
in de gedachtegang van minister Tommelein om zelf groene energie op te wekken,
maar botst op enkele praktische bezwaren (plaatsgebrek voor het plaatsen van
voldoende zonnepanelen). Van zodra de technologie evolueert zodat kleinere
zonnepanelen meer energie kunnen opwekken, kan De Lijn eventueel wel bijkomende
stappen zetten”, besluit Marino Keulen.