BRUSSEL 23/05 17:25 (BELGA)
De sneltram tussen Hasselt en Maastricht zal in 2023 beginnen rijden en moet in 2024 volledig operationeel zijn. Dat is dinsdag te horen na een overleg tussen Mobiliteitsminister Ben Weyts, vervoersmaatschappij De Lijn, de provincie Limburg en de gemeente Maastricht. Totnogtoe werd verwacht dat het tracé in 2021 zou worden ingehuldigd. Volgens Vlaams parlementslid Marino Keulen (Open Vld) toont dit aan dat "alle partijen ermee verder willen en de effectieve uitvoering van de sneltramlijn een vaste vorm krijgt".
De sneltram tussen Hasselt en Maastricht zal in 2023 beginnen rijden en moet in 2024 volledig operationeel zijn. Dat is dinsdag te horen na een overleg tussen Mobiliteitsminister Ben Weyts, vervoersmaatschappij De Lijn, de provincie Limburg en de gemeente Maastricht. Totnogtoe werd verwacht dat het tracé in 2021 zou worden ingehuldigd. Volgens Vlaams parlementslid Marino Keulen (Open Vld) toont dit aan dat "alle partijen ermee verder willen en de effectieve uitvoering van de sneltramlijn een vaste vorm krijgt".
Eind
vorig jaar sloten de partijen een overeenkomst voor de aanleg van de sneltram
tussen het station van Hasselt en Mosae Forum, een shoppingcentrum in Maastricht.
Op termijn moet de tramlijn worden doorgetrokken tot het station van
Maastricht. De tram zal welli cht pas in 2023 rijden, al bekijken de
samenwerkende partijen nog steeds of het project eventueel kan worden versneld.
De
aanleg van de tramlijn werd intussen in één gezamenlijke planning voor België
en Nederland gegoten. Daarin zijn onder meer het rollend materieel, maar ook
bijvoorbeeld de haltes en parkeervoorzieningen opgenomen. De voorbereidingen
van het project lopen tot 2020, waarna met de aanleg kan worden begonnen. Die
neemt ongeveer 2,5 jaar in beslag.
Nederland
zal begin 2018 met een nieuw bestemmingsplan komen, dat nodig is omdat de tram
in eerste instantie niet zal doorrijden tot het station van Maastricht. In
België moet nog worden overlegd met spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel, die
een hele reeks overwegen moet opheffen. Het gaat om zeven overwegen in
Diepenbeek en zeven in Bilzen, waarvan de opheffing in totaal 31 miljoen euro
zou kosten.
Vlaams
Volksvertegenwoordiger Marino Keulen is tevreden met de beslissing rond de
sneltram. "Door de nieuwe structuur die alle partners hebben opgezet,
waarbij men op geregelde tijdstippen samenzit en samen de regie in handen
neemt, ontstaat er een vruchtbaar samenwerkingsmodel die niet alleen het geloof
in Spartacus lijn 1, maar ook de effectieve uitvoering ervan ten goede
komt", aldus Keulen.
Naar
aanleiding van de aanpassing van de doelstelling van 2021 naar 2023, stelt
Keulen een parlementaire vraag aan minister Weyts. Zo wil Keulen weten of de
bijstelling is gebeurd om een "zekere voorzichtigheid in te bouwen om
eventuele vertragingen op te vangen". Ook over de situatie van
Spartacuslijn 2, die moet sporen van Diepenbeek via Genk naar Maasmechelen, wil
Keulen meer informatie van de minister.