Persbericht 22-12 : “Innovaties in asfalt dragen bij tot verkeersveiligheid en duurzaamheid”

“In Vlaanderen wordt regelmatig gediscussieerd over de staat van het wegdek op onze wegen en wordt verwezen naar Nederland waar de wegen vlotter berijdbaar lijken. Toch wordt er ook in Vlaanderen gekeken of innovaties mogelijk zijn”, stelt Marino Keulen vast. Uit het antwoord op een schriftelijke vraag aan bevoegd minister Weyts blijkt dat er 11 proefvakken de afgelopen jaren geweest zijn en er volgend jaar geëxperimenteerd wordt met een nieuwe scheurremmende toplaag op basis van een grid met staalkoord.

De 11 proefvakken van de afgelopen jaren zijn ondertussen geëvalueerd en sommige ideeën zijn opgenomen in het standaardbestek van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Het gaat dan onder meer over de mogelijkheid om asfalt te produceren bij verlaagde temperatuur, actieve scheuraanzet, verhoogde stijfheid (enkel voor autosnelwegen) en geluidsarme toplagen.

In 2017 komt er een proefvak met een nieuwe scheurremmende toplaag op basis van een grid met staalkoord. De locatie en de timing dienen wel nog vastgelegd te worden. Ook de studie van de Universiteit Antwerpen over asfaltcollectoren maakt kans op een proefvak. In dit project slaan collectoren in de zomer de warmte op en geven deze in de winter terug af aan de toplaag en kunnen die zo ijsvrij houden.


Meest Recente Posts

In de kijker

Contact

Hoe kan ik u helpen?

Heeft u vragen, opmerkingen of suggesties? Contacteer mij gerust.