Deze ochtend is het addendum
bij de bestaande kaderovereenkomst voor de sneltramverbinding tussen Hasselt en
Maastricht ondertekend door de vier partijen. Marino Keulen, Vlaams
parlementslid en burgemeester van Lanaken, is verheugd met deze doorstart.
“Hiermee zijn we de Rubicon overgestoken en kan het project verder uitgevoerd
worden. Dit is opnieuw een stap vooruit naar een betere mobiliteit voor
Limburg.”
Het addendum bij de kaderovereenkomst was noodzakelijk om het verkorte
tracé (niet tot aan het station van Maastricht, maar tot Mosae Forum) mogelijk
te maken. De Nederlandse partners voorzien een aantal compensaties voor dit
verkorte traject: er komt zes miljoen euro compensatie, één miljoen euro voor
de halte-infrastructuur, een participatie in de elektrificatie van de spoorlijn
Antwerpen-Weert op het grondgebied van Nederland, een frequente gratis
busverbinding voor de tramreizigers van Mosae Forum tot aan het station van
Maastricht en een busverbinding tussen Maaseik en Sittard.
“De compensaties verzachten het niet oversteken van de Maas en zijn
zeer billijk,” stelt Keulen vast. “Ook voor Lanaken is de realisatie van dit
dossier belangrijk. Naast een halte die een mobiliteitsknooppunt wordt, met een
parking voor 300 wagens, worden ook een aantal zwarte verkeerspunten weggewerkt
op de N78. De kruising van de Jan Rosierlaan en de Europalaan (N78) en de
kruising van de Stationsstraat met de N78 aan het voormalige treinstation
worden beiden verkeersveiliger gemaakt. Daarnaast komt er een fraaie
halte-accommodatie aan het Europaplein en zorgt dit voor een nieuwe entree voor
de gemeente.”
“Vooral is deze doorstart belangrijk voor de geloofwaardigheid van de
politieke klasse: de daad bij het woord voegen, grote infrastructuurprojecten
tot een goed einde brengen,” besluit Marino Keulen.
De verwachte realisatietermijn situeert zich in 2021.