Op 28 juni heeft de Regionale Mobiliteitscommissie (RMC) Limburg de
startnota van de sneltramverbinding Hasselt-Genk-Maasmechelen (Spartacus lijn
2) goedgekeurd. In deze startnota staat naast het vastgelegde (en reeds
gekende) tracé ook de mogelijke halteplaatsen van de sneltramverbinding
opgesomd. Dat blijkt uit een schriftelijke vraag die Vlaams volksvertegenwoordiger
Marino Keulen (Open Vld) aan bevoegd minister Weyts hierover stelde. “Het is
positief voor de mobiliteit in Limburg dat er werk gemaakt wordt van
Spartacuslijn 2. Een timing voor lijn 2 kon evenwel niet gegeven worden, maar
de minister stelde wel dat een mogelijkheid van de inzet van trambussen
onderzocht wordt om de lijn sneller operationeel te maken,” legt Keulen uit.
Het eigenlijke tracé voor de
sneltramverbinding tussen Hasselt en Maasmechelen is in februari 2013 al
vastgelegd door de Vlaamse Regering. De keuze viel toen op het Caetsbeek
Noord/E314-tracé. In de startnota heeft De Lijn dit gedetailleerd uitgewerkt. Het
traject en de haltes binnen de stad Hasselt waren al bekend, aangezien dit
samenvalt met lijn 1. Vanaf de Universitaire Campus in Diepenbeek zal de
sneltram via de Universiteitslaan (N702) naar Genk sporen om er via de
Westerring (N76) en de Europalaan naast de autosnelweg E314 door te lopen tot
aan de Rijksweg (N78) in Maasmechelen om daarna te eindigen aan de
hoofdtoegangspoort van het Nationaal Park Hoge Kempen.
De mogelijke haltes vanaf
Diepenbeek waren nog niet bekend aangezien hierover overleg diende te gebeuren
met de respectievelijke gemeenten, maar in de startnota staan deze voor het
eerst wel opgenomen. Er zullen in totaal 8 bijkomende haltes zijn (naast de
vier reeds bekende haltes in Hasselt) op dit traject en nog drie bijkomende
worden verder onderzocht. Het betreft de volgende haltes:
·
Universitaire
campus Diepenbeek als gemeenschappelijke halte met de lijn Maastricht –
Hasselt;
·
halte
Wetenschapspark is optioneel en afhankelijk van de keuze van de
kruispuntoplossing die uit de verdere uitwerking binnen de projectnota zal
volgen;
·
halte
Genk-Zuid is optioneel en de beslissing hierover valt bij de uitwerking van de
inpasbaarheid op het vak tussen het Albertkanaal en de Meeënweg te Genk;
·
Genk
Hooiplaats;
·
Genk
Station;
·
Genk
Shopping;
·
Genk
Heempark (met last mile oplossing naar het Ziekenhuis Oost-Limburg);
·
Carpoolparking
Maasmechelen;
·
Maasmechelen
Centrum;
·
Eisden
is een optionele halte ter hoogte van shopping M2;
·
eindhalte
aan de hoofdpoort van het nationaal park.
De zeer specifieke invulling zal door De Lijn verder uitgewerkt worden in
een projectnota.
“De minister kon in zijn antwoord geen richting geven met betrekking tot
een exacte timing voor lijn 2, maar hij wil wel snel resultaat boeken en
onderzoekt of een trambus reeds op het traject kan ingezet worden. Voor Open
Vld is dit een valabele piste, met evenwel de bedenking dat een trambus hooguit
een opstap naar een volwaardige sneltramverbinding kan zijn,” besluit Marino
Keulen.