De Lijn heeft reeds twee
trambus-studies uitgevoerd voor twee trajecten in het kader van Brabantnet en
laat er nog drie andere uitvoeren. Dit blijkt uit een schriftelijke vraag van
Vlaams volksvertegenwoordiger Marino Keulen (Open Vld) aan bevoegd minister
Weyts. “Het doel van deze trambus-studies is om de uitrol van een hoogwaardig
openbaar vervoer te versnellen door het inzetten van trambussen in plaats van
sneltrams,” legt Keulen uit. “Zo komt er nog een studie voor de trajecten The
Loop in Gent, Spartacus lijn 2 (Hasselt-Maasmechelen) en Kontich-Berchem
Station.”
De beide afgeronde studies tonen aan dat voor het traject
Heizel-Zaventem (ringtram) de inzet van een trambus een zeer valabele piste is
om versneld hoogwaardig openbaar vervoer te realiseren. Voor het traject
Willebroek-Brussel is dit niet het geval, daar de trambus niet de gewenste
snelheid kan behalen en de overstap naar de bestaande traminfrastructuur in het
centrum onmogelijk is. Wel onderzoekt men voor dit traject of men met behulp
van doorstromingsmaatregelen (bv. rijden op de pechstrook) niet op korte
termijn tot een vlottere busverbinding kan komen.
Voor drie andere tracés is men bezig met een trambus-studie. Het betreft
The Loop in Gent, Spartacus lijn 2 (Hasselt-Maasmechelen) en Kontich-Berchem
Station. De studies zijn lopende en deze zullen besproken worden binnen de
taskforce Doorstroming.
“Het is positief dat minister Weyts werk maakt van hoogwaardig
openbaar vervoer en de twee afgeronde studies geven een goed beeld weer van de
mogelijkheden. Voor mij is echter één zaak van cruciaal belang, het dient
structureel hoogwaardig openbaar vervoer te zijn en men dient verder te kijken
dan louter de korte termijn. Een trambus kan een opstap naar een definitieve
tramverbinding zijn, maar kan deze nooit vervangen. Als een trambus toch de
definitieve vervoersmodus wordt op een traject, is het belangrijk dat deze
volledig op een eigen vrije bedding zich kan verplaatsen. Alleen op die manier
creëren we hoogwaardig openbaar vervoer waar de reiziger wel bij vaart,”
besluit Marino Keulen.