Deze namiddag, in de commissie
Mobiliteit en Openbare Werken van het Vlaams Parlement, heeft Marino Keulen
(Open Vld) een vraag gesteld over de stand van zaken met betrekking tot
Spartacus lijn 1. Bevoegd minister Weyts antwoorde dat men bezig is met de
finalisering van een addendum bij de eerder getekende kaderovereenkomst en dat
dit ongeveer binnen een drietal weken afgerond zal worden. “Minister Weyts is
een man van zijn woord en blijft doorzetten in het Spartacusdossier. Dat is
zeer positief voor de mobiliteit van onze provincie," stelt Keulen vast.
In dit addendum staat dat lijn 1 Hasselt-Maastricht als tijdelijke
eindhalte Mosae Forum heeft en het de uitgesproken ambitie is om op termijn
deze lijn door te trekken naar het station van Maastricht. De eerder opgenoemde
compensaties (zes miljoen euro voor het vervroegen van de eindhalte tot Mosae
Forum, één miljoen euro voor investeringen in de Vlaamse haltes langs lijn 1 en
actief inzetten op grensoverschrijdende projecten zoals de elektrificatie van
de spoorverbinding Antwerpen-Weert op Nederlands grondgebied en een
busverbinding tussen Sittard en Maaseik) blijven gehandhaafd.
Het was een constructief overleg stelde minister Weyts, maar de
laatste punten moeten nog uitgeklaard worden. Nadien moet dit voorstel nog
goedgekeurd worden door de Vlaamse Regering en de Raad van Bestuur van VVM De
Lijn. Dit zal ongeveer zo’n drietal weken duren.
In de marge van dit antwoord stelde de minister dat zijn kabinet een
rol zal opnemen in de ‘overkoepelende procesbepaling’ zodat problemen
onmiddellijk besproken kunnen worden tussen de Vlaamse en Nederlandse partners.
“Dat is een logische evolutie,” aldus Marino Keulen. “Nu kan de minister met
zijn kabinet korter op de bal spelen bij eventuele problemen of vragen en is er
een directe lijn tussen beide partners.”
In Nederland dient wel nog de degradatie van het hoofdspoor naar
lokaal spoor te gebeuren en dient Maastricht een nieuw bestemmingsplan (luik:
ruimtelijke ordening) op te stellen.