#Persbericht Marino Keulen 14-04-2016#:“Hobbelige start voor kilometerheffing”#

De kilometerheffing voor vrachtwagens kent een hobbelige start. Vanaf 1 april moet elke vrachtwagen boven de 3,5 ton een On Board Unit (OBU) aan boord hebben om zich in regel te stellen met de wetgeving. In de commissie Mobiliteit en Openbare Werken van het Vlaams Parlement werd dit vandaag besproken met minister Weyts. Vlaams volksvertegenwoordiger Marino Keulen (Open Vld) is blij dat de situatie stilaan normaliseert en het systeem continue geëvalueerd wordt en een groot evaluatiemoment wordt nog gepland.
De start van de kilometerheffing was hobbelig, vele buitenlandse chauffeurs moesten nog op 1 april een OBU bemachtigen, wat leidde tot files aan de grensovergangen, de kinderziektes van de OBU’s bleven onopgelost ondanks inspanningen van Satellic, het callcenter was onderbemand … “Een overheid dient betrouwbaar te zijn in zijn beleid om zo geloofwaardig over te komen. De invoering van de kilometerheffing is een ingrijpende beleidsmaatregel en staat voor een vernieuwende overheid. Het is wel een nuttig instrument om buitenlandse chauffeurs mee te laten betalen, het leegrijden wordt aangepakt en de uitstoot zal verminderen,” aldus Keulen.

Tweede operator is ondertussen actief

Ondertussen is bekend geworden dat er naast Satellic nog een toloperator actief geworden is binnen België, namelijk Axxès. Deze was pas klaar om vanaf 31 maart geaccrediteerd te worden.

“Satellic als toloperator heeft de situatie niet geheel correct ingeschat en had zich beter moeten voorbereiden op de start van de kilometerheffing. De minister heeft een grootschalige evaluatie aangekondigd, evenwel zonder een concrete timing hierop te plakken,” besluit Marino Keulen.

Meest Recente Posts

In de kijker

Contact

Hoe kan ik u helpen?

Heeft u vragen, opmerkingen of suggesties? Contacteer mij gerust.