360 Bedrijfsruimten leeg en/of verwaarloosd in Limburg

25/02/2012 - Uit cijfers die Vlaams parlementslid Marino Keulen (Open Vld) bekwam blijkt dat er in Limburg niet minder dan 360 bedrijfsruimten leeg staan en/of verwaarloosd zijn. Ruimtes die nu nutteloos zijn maar broodnodig voor de vele bedrijven die nog steeds op zoek zijn naar een goede vestiging.
Al jaren horen we de noodkreet dat veel bedrijven geen geschikte locatie vinden in Vlaanderen om zich te vestigen of om hun uitbreiding te realiseren. Dit heeft rechtstreeks tot gevolg dat we een aantal broodnodige jobs niet kunnen creëren. Of nog erger dat het bedrijf zich in het buitenland gaat vestigen.

In Limburg is de nood minder hoog doordat er nog wat meer open plaatsen op bedrijventerreinen zijn dan in de rest van Vlaanderen. Maar toch zijn er veel bedrijven, de kleine en middelgrote KMO’s, die geen geschikte locatie vinden.

Volksvertegenwoordiger Keulen : “Al te dikwijls staren wij ons blind op onze bedrijventerreinen maar er zijn ook andere opties. In Limburg staan niet minder dan 360 bedrijfsruimten leeg en/of zijn verwaarloosd. Een niet aangeboord reservoir van locaties die misschien wel soelaas kunnen brengen voor de zoekende ondernemers.”

Er is over de laatste zes jaar wel een lichte daling van deze “beschikbare” ruimtes – van 420 in 2006 naar 360 in 2011 – wat betekent dat er hier en daar toch een aantal ondernemers zijn die hierop inspelen. Maar er is met nog 360 van deze ruimtes nog veel potentieel.

De Vlaamse overheid ondersteunt ook bedrijven die hierin willen investeren. Van 2006 tot en met 2011 werd 1.213.490,21 euro gesubsidieerd voor saneringswerkzaamheden en 1.434.150 euro subsidies voor verwerving in Limburg.

“Daarom ook mijn oproep aan bedrijfsleiders en Voka’s, Unizo’s en VKW’s van deze wereld om verder te kijken dan de bedrijventerreinen en elke opportuniteit zoals deze van leegstaande en verwaarloosde ruimtes samen met de subsidies te grijpen. We kunnen elke kans op tewerkstelling gebruiken in deze crisisperiode!” besluit Marino Keulen.

De inventarislijsten worden door de gemeenten opgesteld in opdracht en onder toezicht van het gewest. De verwerkte lijst komt daarna ook terug in het bezit van de gemeenten en is daar raadpleegbaar voor geïnteresseerden.

Meest Recente Posts

In de kijker

Contact

Hoe kan ik u helpen?

Heeft u vragen, opmerkingen of suggesties? Contacteer mij gerust.