Veiligheid voor alles

28/07/2010 - Slecht wegdek, teveel signalisatie en 'het verkeer' zijn de drie grootste ergernissen van de Vlaamse weggebruiker | Vandaag ontving ik het antwoord van minister Crevits op mijn vraag over het klachtenmanagement bij de Administratie Wegen en Verkeer. 

In het voorbije jaar (mei 2009 tot 11 juni 2010): In totaal ontving AWV 3431 meldingen (klachten) waarvan 2034 meldingen over gewestwegen. Uit een opsplitsing per provincie telt Antwerpen veruit het meeste klachten, 672, en komen er het minste meldingen uit Limburg, 207.


Staat van wegdek irriteert
Uit het overzicht “meldingen per categorie” blijken veruit de meeste klachten te gaan over de staat van het wegdek, 67,7%, en over de signalisatie, 16,4%. Alle andere categorieën blijven onder de 10%.
Wat betreft de staat van het wegdek zal de winterschade daar voor een groot stuk tussen zitten. Maar, ook de hitte speelt een rol want in de zomer van 2009 kwam op verschillende plaatsen het betonnen wegdek omhoog door extreme hitte. Ook de voorbije maand juni en begin juli 2010 was dit het geval al zitten die calamiteiten nog niet in de opgegeven statistieken.
Goedkoop = duurkoop
De huidige noodzakelijke inhaalbeweging die de minister momenteel doorvoert is positief alleen is het zo dat er vandaag slechts gewoon een nieuwe laag asfalt bovenop het bestaande beton wordt gelegd. Een goedkope maar zeker geen duurzame oplossing. Het Agentschap Wegen en Verkeer laat alvast weten dat een volledige betonlaag vervangen een te zware investering is.
Academici bevestigen: investeer in duurzame oplossingen!
In het voorjaar werd in het Vlaams parlement gedebatteerd over de slechte staat van het Vlaamse wegennet. Onregelmatig onderhoud én te veel besparen op het herstel van de wegen blijken de voornaamste oorzaken te zijn. Dit laatste is geen politiek statement maar de analyse van de heer De Winne, professor Wegenbouwkunde van de Universiteit Gent. "De beste oplossing voor het herstel van wegen is een dubbele laag van gewapend beton met een laag asfalt ertussen", aldus professor Etienne De Winne.
Gebrek aan ambitie?
Hoe komt het dat de minister er ook voor wegenbouw niet dergelijke langetermijnvisie op nahoudt? Waarom kan er nu niet meer geïnvesteerd worden in het herstellen van ons wegennet zodat we niet blijven kampen met het hier en daar oplappen van een stuk zonder daarbij structureel in te grijpen? Als Vlaanderen de ambitie koestert om de "slimme logistieke draaischijf van Europa" te zijn, mag men tenminste verwachten dat de wegen in behoorlijke staat zijn. Vlaanderen moet daarom resoluut kiezen voor een nieuwe ambitie; we kunnen niet blijven gaten vullen, scheuren dichten en bulten plat leggen.
Verkeersbordenbos
Opmerkelijk is ook het vrij hoge aantal klachten over signalisatie. Onlangs verscheen een studie waaruit bleek dat het “Vlaams bos” van verkeersborden eerder zorgt voor verkeersonveiligheid dan wel verkeersveiligheid, waar signalisatie in de eerste plaats toch toe moet leiden.
Met andere woorden, 1 op 6 weggebruikers ergert zich aan de signalisatie langs de weg. Als de minister haar klachtenstatistiek goed bekeken had dan hoefden we niet te wachten op een rondvraag van Touring. Alhoewel, uit navraag bij 1600 automobilisten blijkt 60% van de ondervraagden zich te ergeren aan het ‘verkeersbordenbos’, dat is dus méér dan 1 op 2 weggebruikers!
De inventarisatie van de verkeersborden in Vlaanderen werd op 15/07/2010 afgerond. Nu maar hopen dat minister Crevits door het bos de bomen ziet en dat veiligheid primeert in het gebruik van verkeersborden.
Onveilige inrichting van onze wegen
Uit een onderzoek van Touring waarvan op 23/07 de resultaten verschenen blijkt dat onze wegen naar veiligheid slecht zijn ingericht. Dikwijls zijn het obstakels die zorgen voor gevaarlijke situaties. Er gebeuren nog altijd te veel aanrijdingen tegen obstakels, goed voor veertig procent van het totale aantal dodelijke ongevallen. Maar ook de inrichting van de wegen leidt tot gevaarlijke situaties.
Eenvoudige oplossing mogelijk
Een mogelijke en vrij goedkope oplossing is bijvoorbeeld verhoogde middenbermen of zijbermen of andere obstakels naast de rijbaan op regelmatige afstand voorzien van reflectoren of stroken reflecterende verf. Dit verhoogt de zichtbaarheid van de obstakels wat alleen maar kan bijdragen tot een verkeersveiliger wegennet.
Minister? Doe er iets aan!

Meest Recente Posts

In de kijker

Contact

Hoe kan ik u helpen?

Heeft u vragen, opmerkingen of suggesties? Contacteer mij gerust.