Subsidiëring afgeschaft in het kader van de verschillende besparingsoperaties

12/04/2010 - Infrastructuursubsidies aan verenigingen - Stand van zaken | Wanneer een sociaal-culturele vereniging een ondersteuning wil voor éénmalige infrastructuurwerken aan verenigingslokalen kan zij een beroep doen op het Agentschap Sociaal-Cultureel Werk voor Jeugd en Volwassenen van de Vlaamse Gemeenschap.

Voor het toekennen van mogelijke subsidies werd een reglement opgesteld, de administratie kijkt alle aanvragen na en deze worden dan voor advies voorgelegd aan een commissie samengesteld uit externe deskundigen.

Er werd reeds een subsidiëringsronde afgewerkt eind 2008 waarbij er meer aanvragen waren dan beschikbare middelen. Degenen die aan alle criteria voldeden maar achter het net visten, werden automatisch opnieuw in overweging genomen bij de tweede beoordelingsronde voor de middelen van 2009.

Nu blijkt echter dat dossiers die automatisch in overweging werden genomen voor de middelen van 2009 opnieuw uit de boot vallen en dat nieuwe dossiers wel gesubsidieerd werden.



Ondertussen is deze subsidiëring afgeschaft in het kader van de verschillende besparingsoperaties van deze regering.
  1. Kan de minister meedelen wie er allemaal zetelt in de commissie die samengesteld werd uit externe deskundigen en welke expertise men dient te hebben om hier in te zetelen?
  2. Aangezien het externen betreft, kan de minister een overzicht geven van de verloning en/of vergoedingen die men krijgt en wat de totale kosten geweest zijn van deze commissie per subsidiëringsronde?
  3. Hoeveel subsidies werden er toegekend in de verschillende golven en hoeveel projecten werden gesubsidieerd?
  4. Hoeveel dossiers werden overgeheveld naar de laatste ronde en hoeveel van deze dossiers kregen alsnog een subsidiëring?
  5. Hoeveel nieuwe dossiers werden in de laatste ronde ingediend en hoeveel hiervan kregen alsnog een subsidiëring?
  6. Werd er voor de dossiers die in de laatste ronde uit de boot vielen maar volledig voldeden aan de voorwaarden, een gelijkaardige communicatie gedaan in verband met de automatische overheveling naar de volgende ronde?
De antwoorden van minister Pascal Smet:
  1. De commissie werd samengesteld uit een aantal experten in verband met infrastructuur. Er werd over gewaakt dat de verschillende aspecten uit het reglement de nodige aandacht kregen. De commissie werd als volgt samengesteld:
    1. Mevrouw Wendy Metten Enter vzw (Vlaams expertisecentrum Toegankelijkheid): Enkel deelname bij 1ste subsidieronde.
    2. Mevrouw Karen Landuydt (Team Vlaamse Bouwmeester)
    3. Mijnheer Roger Van Brussel (Brandweervereniging Vlaanderen)
    4. Mevrouw Greet Vorsselmans VVJ vzw (Vereniging Vlaamse Jeugddiensten en -consulenten)
    5. Mevrouw Eva Heuts VIBE (Vlaams instituut voor bio-ecologisch bouwen en wonen)
    6. Mijnheer David Nassen ISB vzw (Vlaams instituut voor Sportbeheer en Recreatiebeleid ) – Voorzitter van de commissie
  2. De commissieleden ontvingen een bruto vergoeding van 66,21 euro per gepresteerd dagdeel en een kilometervergoeding van 0,3093 euro per kilometer. Ook gemaakte kosten van openbaar vervoer werden terug betaald mits indiening van de nodige bewijsstukken. De vertegenwoordiger van het team Vlaamse Bouwmeester ontving geen vergoeding aangezien het hier gaat om een personeelslid van de Vlaamse overheid. Totale kost ronde 1:
    1. Deelname gelden: 993,15 euro
    2. Vervoerskosten: 433,71 euro
    3. Totale kost ronde 2:
    4. Deelname gelden: 529,68 euro
    5. Vervoerskosten: 152,40 euro
  3. Ronde 1 begroting 2008: 120 gesubsidieerde projecten voor een totaal van 2 000 000 euro. Ronde 2 begroting 2009: 54 gesubsidieerde projecten voor een totaal van 1 000 000 euro
  4. Er werden 26 dossiers die ingediend werden in de 1ste ronde overgedragen naar de 2de ronde en daar opnieuw in overweging genomen. Acht van de 26 subsidieaanvragers ontvingen subsidies.
  5. In de laatste ronde werden 154 nieuwe aanvragen ingediend waarvan 48 (nieuwe) projecten werden gesubsidieerd.
  6. Neen, er werd geen gelijkaardige communicatie gedaan, voor de dossiers die in de 2de ronde niet werden gesubsidieerd.
De mogelijkheid tot automatische overheveling werd, voor de 2de beoordelingsronde niet voorzien in het reglement. Deze optie was in artikel 6 van het reglement uitdrukkelijk voorbehouden voor dossiers ingediend voor de eerste beoordelingsronde.

Het reglement diende hoe dan ook te worden herzien, zodat een automatisch doorschuiven van dossiers sowieso problematisch was. Bovendien werd het reglement omwille van besparings-maatregelen stopgezet. Hierover werd duidelijk gecommuniceerd naar alle betrokkenen via de website en het e-zine van de Afdeling Jeugd van het Agentschap Sociaal-Cultureel Werk voor Jeugd en Volwassenen.

Op 25 oktober 2009 verscheen volgend bericht op de website onder de rubriek ‘begroting’

Toelichting bij de ontwerpbegroting jeugd 2010

Op 23 oktober 2009 besliste de Vlaamse Regering over de begroting 2010 die zij aan het Vlaams Parlement ter goedkeuring zou voorleggen. Aangezien de sociaal-economische situatie ook voor de Vlaamse overheid gevolgen heeft, zijn besparingen onontkoombaar. Ook de jeugdsector ontsnapt daar niet aan.

De belangrijkste besparing betreft het afschaffen van het subsidiereglement voor verenigingslokalen. Het is de filosofie van het decreet op het gemeentelijk jeugdbeleid dat de gemeentebesturen verantwoordelijk zijn voor de ondersteuning van het lokale jeugdwerk. Zij worden daarvoor al specifiek gesubsidieerd door de Vlaamse overheid. Er wordt in deze redenering dan ook bewust voor gekozen om niet te besparen op het gemeentelijk jeugdwerkbeleid.

Een analoog bericht werd ook op 30 oktober 2009 opgenomen in het e-zine van de afdeling Jeugd

Op 9 november 2009 verscheen onderstaand bericht in de ‘in de kijker’-rubriek op de website:
Subsidiereglement verenigingslokalen afgeschaft

Op 23 oktober 2009 besliste de Vlaamse Regering over de begroting 2010 die zij aan het Vlaams Parlement ter goedkeuring zou voorleggen. Aangezien de sociaal-economische situatie ook voor de Vlaamse overheid gevolgen heeft, zijn besparingen onontkoombaar. Ook de jeugdsector ontsnapt daar niet aan.

De belangrijkste besparing betreft het afschaffen van het subsidiereglement voor verenigingslokalen (subsidiereglement voor de toekenning van een subsidie ter ondersteuning van eenmalige infrastructuurwerken aan verenigingslokalen).

Het is de filosofie van het decreet op het gemeentelijk jeugdbeleid dat de gemeentebesturen verantwoordelijk zijn voor de ondersteuning van het lokale jeugdwerk. Zij worden daarvoor al specifiek gesubsidieerd door de Vlaamse overheid. Er wordt in deze redenering dan ook bewust voor gekozen om niet te besparen op het gemeentelijk jeugdwerkbeleid.

Meest Recente Posts

In de kijker

Contact

Hoe kan ik u helpen?

Heeft u vragen, opmerkingen of suggesties? Contacteer mij gerust.