61.000 schoolgaande jongeren hebben
in september een gratis proefabonnement van De Lijn opgestuurd gekregen. Het
was de bedoeling om de jongeren die voor de eerste keer naar de middelbare
school gingen ook warm te maken voor het openbaar vervoer. Vlaams volksvertegenwoordiger
Marino Keulen (Open Vld) vindt dit een goed initiatief, maar ondervroeg bevoegd
minister Weyts over het waarom van de actie. “De minister stelt dat de actie
enkel nut had wanneer men dit in september liet doorgaan, daar op dat moment de
meeste ouders en kinderen de keuze maken met welk vervoermiddel men naar school
gaat. Daar valt iets voor te zeggen, maar meestal gaan de meeste kinderen in
september juist nog met de fiets naar school en pas wanneer het later licht
wordt en vroeger donker neemt men een alternatief vervoermiddel,” stelt Keulen
vast.
De totale kostprijs voor de actie bedroeg 1,9 miljoen euro en past in
de strategie om het openbaar vervoer aantrekkelijk te maken. Elke jongeren die
op 1 september startte in het middelbaar onderwijs, kreeg een proefabonnement
op een magneetkaart toegestuurd. Deze bleef geldig tot 30 september 2018.
Een latere opstart van de campagne zou in ieder geval minder impact
hebben gehad op de voornaamste doelgroep, zij die op de minder wenselijke manier
naar school dreigden te worden gebracht.
Een evaluatie is pas mogelijk in het najaar. Het cruciale element in
de evaluatie van deze actie zal immers het aantal abonnementsverlengingen zijn,
die worden geboekt vanuit de doelgroep.
“Deze evaluatie kan pas na enige tijd gebeuren, maar het valt te hopen
dat vele jongeren (en hun ouders) besloten hebben om een abonnement (Buzzy
Pazz) bij De Lijn te nemen voor het woon-schoolverkeer. Dan pas zal blijken of
deze actie een succes genoemd mag worden,” besluit Marino Keulen.