Persbericht 27-09-2018 : “Doorstroming openbaar vervoer mag een versnelling hoger”


Bevoegd Vlaams minister Weyts heeft 10 miljoen euro vrijgemaakt voor de verbetering van de doorstroming door verkeerslichtenbeïnvloeding. Vlaams volksvertegenwoordiger Marino Keulen (Open Vld) ondervroeg de minister hierover en stelt vast dat de doorstroming van het openbaar vervoer wat ter plaatse blijft trappelen. “Er is de afgelopen jaren geëxperimenteerd met het KAR-systeem (korte afstandsradio) om verkeerslichten op groen te laten springen wanneer bussen en trams het kruispunt naderden. Ondertussen wordt er onderzoek gedaan naar nieuwe technologieën.  Echter, de stiptheidscijfers van De Lijn bewijzen dat er nood is aan snelle oplossingen voor een betere doorstroming. Daar mag de minister een versnelling hoger in gaan. Geld vrijmaken is één zaak, realisaties op het terrein een andere,” aldus Keulen.

De afgelopen jaren heeft Vlaanderen veel geïnvesteerd in slimme verkeerslichten, vaak door openbaar vervoer groen te laten krijgen via een korte-afstandsradio bediend vanuit de bus of tram. Deze slimme verkeerslichten hebben de doorstroming echter niet significant verbeterd. “Daarom zet de minister nu in op nieuwe technologieën, cloudgebaseerd en via draadloze communicatie. Het zal echter nog enige tijd duren vooraleer hiervan resultaten bekend zijn en concrete proefprojecten uitgerold kunnen worden,” vervolgt Marino Keulen.

Bijkomende middelen voor het doorstromingsfonds

Naast de verkeerslichtenbeïnvloeding is er ook nog de infrastructuur. Vanuit het doorstromingsfonds wordt elk jaar een stevig bedrag in infrastructuurmaatregelen voor een vlotter openbaar vervoer. Deze investeringen worden geprioriteerd en opgevolgd binnen de Task Force Doorstroming. Voor 2018 gaat het over een bedrag van 13 miljoen euro, dat aangevuld wordt door twee bijkomende dossiers, nl. 20 miljoen euro voor de doorstromingsmaatregelen voor de ringtrambus (Heizel – Vilvoorde – Luchthaven) en 18 miljoen euro voor een verbetering van de doorstroming op de verbinding Hasselt – Maasmechelen. Het totale bedrag van 51 miljoen euro betekent een verdrievoudiging van de middelen binnen het doorstromingsfonds ten overstaan van het budget aan de start van deze legislatuur.

“De minister levert inspanningen, maar wat mij betreft mogen de ambities hoger liggen. Met de bestaande technologische mogelijkheden is verkeerslichtenbeïnvloeding geen fictie,” besluit Keulen.


Meest Recente Posts

In de kijker

Contact

Hoe kan ik u helpen?

Heeft u vragen, opmerkingen of suggesties? Contacteer mij gerust.