Bevoegd Vlaams minister Weyts heeft
10 miljoen euro vrijgemaakt voor de verbetering van de doorstroming door
verkeerslichtenbeïnvloeding. Vlaams volksvertegenwoordiger Marino Keulen (Open
Vld) ondervroeg de minister hierover en stelt vast dat de doorstroming van het
openbaar vervoer wat ter plaatse blijft trappelen. “Er is de afgelopen jaren
geëxperimenteerd met het KAR-systeem (korte afstandsradio) om verkeerslichten
op groen te laten springen wanneer bussen en trams het kruispunt naderden.
Ondertussen wordt er onderzoek gedaan naar nieuwe technologieën. Echter, de stiptheidscijfers van De Lijn
bewijzen dat er nood is aan snelle oplossingen voor een betere doorstroming.
Daar mag de minister een versnelling hoger in gaan. Geld vrijmaken is één zaak,
realisaties op het terrein een andere,” aldus Keulen.
De afgelopen jaren heeft Vlaanderen veel geïnvesteerd in slimme
verkeerslichten, vaak door openbaar vervoer groen te laten krijgen via een
korte-afstandsradio bediend vanuit de bus of tram. Deze slimme verkeerslichten
hebben de doorstroming echter niet significant verbeterd. “Daarom zet de
minister nu in op nieuwe technologieën, cloudgebaseerd en via draadloze
communicatie. Het zal echter nog enige tijd duren vooraleer hiervan resultaten
bekend zijn en concrete proefprojecten uitgerold kunnen worden,” vervolgt
Marino Keulen.
Bijkomende middelen voor het
doorstromingsfonds
Naast de verkeerslichtenbeïnvloeding is er ook nog de infrastructuur.
Vanuit het doorstromingsfonds wordt elk jaar een stevig bedrag in
infrastructuurmaatregelen voor een vlotter openbaar vervoer. Deze investeringen
worden geprioriteerd en opgevolgd binnen de Task Force Doorstroming. Voor 2018
gaat het over een bedrag van 13 miljoen euro, dat aangevuld wordt door twee
bijkomende dossiers, nl. 20 miljoen euro voor de doorstromingsmaatregelen voor
de ringtrambus (Heizel – Vilvoorde – Luchthaven) en 18 miljoen euro voor een
verbetering van de doorstroming op de verbinding Hasselt – Maasmechelen. Het
totale bedrag van 51 miljoen euro betekent een verdrievoudiging van de middelen
binnen het doorstromingsfonds ten overstaan van het budget aan de start van
deze legislatuur.
“De minister levert inspanningen, maar wat mij betreft mogen de
ambities hoger liggen. Met de bestaande technologische mogelijkheden is
verkeerslichtenbeïnvloeding geen fictie,” besluit Keulen.