Tijdens de zomermaanden heeft het
Vlaamse Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) op twee plaatsen een gevleugeld
zebrapad aangelegd. Vlaams volksvertegenwoordiger Marino Keulen (Open Vld)
ondervroeg bevoegd minister Weyts hierover. “Er zal een uitgebreide analyse
gebeuren van de twee proefopstellingen. Er wordt hierbij niet enkel naar het
gedrag van de automobilisten en fietsers gekeken, maar ook naar dit van de
voetgangers zelf. Dat is positief, want om veilige schoolomgevingen aan
gewestwegen te creëren kan een gevleugeld zebrapad (al dan niet beveiligd met
verkeerslichten) een enorme meerwaarde zijn,” aldus Keulen.
Een gevleugeld zebrapad is 8 à 9 meter breed en met beugels wordt
iedereen die oversteekt, geleid naar het midden van dit zebrapad, zodat de
voertuigen eerder moeten stoppen en er een beter overzicht is op overstekende
personen. Het is vooral bedoeld om dodehoekongevallen tegen te gaan. In Brugge
(N367) en Melle (N645) heeft men twee oversteekplaatsen aangepakt in een
schoolomgeving en voorzien van een gevleugeld zebrapad.
Na een eerste meting in juni, om een nulpunt te bepalen, volgt er in
de maanden september en oktober een uitgebreide nameting over het gedrag van de
weggebruikers met deze nieuwe vorm van zebrapaden. Tegen het einde van het jaar
voorziet het studiebureau een eindrapport.
Verschil in kostprijs
“Er is wel een significant verschil in kostprijs tussen een gewoon
zebrapad en een gevleugeld zebrapad. Afhankelijk van de ruimtelijke indeling
kost een regulier zebrapad ongeveer €400 en een gevleugeld loopt op tot €5.000.
Op basis van de evaluatie zal dus beslist moeten worden of er in de toekomst
meer gevleugeld zebrapaden komen of niet in Vlaanderen,” besluit Marino Keulen.