Uit cijfers die Vlaams
volksvertegenwoordiger Marino Keulen (Open Vld) opvroeg bij Vlaams minister
Weyts blijkt dat de stakingsbereidheid bij chauffeurs van De Lijn tijdens de
reactiedag van 10 oktober jl. opnieuw meer dan 50% bedroeg. “De laatste drie stakingsacties
van de vakbonden tonen een duidelijk beeld bij de chauffeurs van De Lijn.
Telkens vraag ik de cijfers op en telkens blijkt dat meer dan de helft van de
chauffeurs het werk neerleggen en zo de reizigers gijzelen. Het stakingsrecht
ontken ik absoluut niet, maar elke Vlaming heeft wel het recht om wanneer men
afhankelijk is van het openbaar vervoer op de school of de werkplek te raken,”
stelt Marino Keulen vast. “Minister Weyts maakt werk van een gegarandeerde
dienstverlening en dient hier sneller stappen te zetten.”
Op het federale niveau heeft men
reeds stappen gezet naar een continuïteit van de dienstverlening gebaseerd op
de werkwilligen. Dit geldt voor stakingen door de vakbond vooraf aangekondigd.
Drie dagen voor de stakingsdag dient het personeel aan te geven of men werkt of
niet, zodat de stakingsdag zelf de NMBS een aanbod heeft. Zodoende kan men de
dag voor de staking communiceren naar de reizigers.
Op Vlaams niveau wenst de
minister niet zo ver te gaan en zal pas tegen het einde van het jaar duidelijk
worden welke prioritaire lijnen bediend zullen worden bij een staking.
Bijgevolg is een gegarandeerde dienstverlening pas mogelijk tegen het voorjaar
van 2018.
Uit de cijfers van de reactiedag
van 10 oktober jl. (zie tabel 1) vallen enkele regionale verschillen op (in
Antwerpen en Oost-Vlaanderen is het stakingscijfer groter dan in Vlaams-Brabant
en West-Vlaanderen), maar globaal genomen kan gesteld worden dat 1 op de 2
ritten uitgevoerd door De Lijn niet reden die dag. “De minister had geen cijfers
over de stakingsbereidheid bij de chauffeurs van de pachters, maar stelt wel
dat: ‘op basis van de meldingen op het terrein
kan wel gesteld worden dat hier significant minder niet-gereden ritten waren’.
Eenzelfde situatie deed zich voor tijdens de voorgaande stakingen. Daarom mijn
oproep aan de minister om de reizigers niet in de kou te laten staan en
dringend werk te maken van de uitrol van een gegarandeerde dienstverlening op
het terrein”, besluit Keulen.
Bijlage 1: cijfers over de staking bij VVM De Lijn
Aantal voorziene diensten (chauffeurs)
|
Aantal niet-uitgevoerde diensten
|
% niet-uitgevoerde diensten
|
|
Antwerpen
|
979
|
602
|
61%
|
Oost-Vlaanderen
|
613
|
367
|
60%
|
Vlaams-Brabant
|
721
|
284
|
39%
|
Limburg
|
343
|
158
|
46%
|
West-Vlaanderen
|
466
|
186
|
40%
|
Totaal
|
3.122
|
1.597
|
51%
|
Aantal voorziene ritten
|
Aantal niet-gereden ritten
|
% niet-gereden ritten
|
|
Antwerpen
|
7.783
|
4.942
|
63%
|
Oost-Vlaanderen
|
4.702
|
2.889
|
61%
|
Vlaams-Brabant
|
4.313
|
1.597
|
37%
|
Limburg
|
2.780
|
1.215
|
44%
|
West-Vlaanderen
|
4.542
|
1.843
|
41%
|
Totaal
|
24.120
|
12.486
|
52%
|