Uit cijfers die Vlaams
volksvertegenwoordiger Marino Keulen (Open VLD) opvroeg aan bevoegd minister
Weyts over de stakingen bij De Lijn van 30 juni tot en met 3 juli blijkt eens
te meer dat een vorm van gegarandeerde dienstverlening noodzakelijk is om de reizigers
recht op vervoer te bieden. “Tijdens de staking van de drie grote vakbonden bij
de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn, die vier dagen duurde (van vrijdag tot
en met maandag), werd vooral de eerste dag goed opgevolgd door de chauffeurs
zodat heel wat pendelaars niet op hun bestemming geraakten. Frappant blijft het
beeld dat het vooral chauffeurs van De Lijn zelf zijn die staken en minder de
chauffeurs die voor de onderaannemers ritten rijden”, stelt Keulen vast. “Het
toont eens te meer aan dat het beleid dat de huidige Vlaamse Regering voert,
het goede is. In de transitiebeheersovereenkomst is een opening gemaakt om op
korte termijn te komen tot een gegarandeerde dienstverlening.”
“Met de staking van 10 oktober 2017 in het achterhoofd, mogelijk doen
een heel aantal chauffeurs van De Lijn mee aan deze actiedag, is een
gegarandeerde dienstverlening meer dan ooit noodzakelijk”, aldus Marino Keulen.
De cijfers tonen weliswaar een aantal regionale verschillen (zie tabel 1 tot en
met 5), maar op de vrijdag en de maandag van de staking waren relatief weinig chauffeurs
van De Lijn aanwezig.
Medewerkers
onderaannemers/pachters van De Lijn staken tot 9 keer minder dan werknemers van
De Lijn zelf
Bij de exploitanten (die ongeveer evenveel ritten als De Lijn rijden)
is het aandeel niet-gereden ritten vele malen lager (vergelijk tabel 6 en 7). “Elke
stakingsdag wordt dit beeld bevestigd. De reiziger heeft daar echter geen
boodschap aan en wil op zijn of haar bestemming geraken. Daarom pleiten we als
Open Vld voor een minimale dienstverlening en zullen we de bevoegde minister
blijven steunen om dit te realiseren”, besluit Keulen. “De cijfers tonen aan
dat men bij De Lijn in een overheidsomgeving
vaker geneigd is om te staken en zodoende bijna een heuse stakingsmachine
wordt. Bij de exploitanten in de
privé wordt tot 9 keer minder gestaakt door de chauffeurs laten de cijfers
van de laatste twee bijgevoegde tabellen zien over het aantal niet gereden
ritten.” De Lijn rijdt per werkdag ongeveer 30.000 ritten zelf en hetzelfde
aandeel wordt gedaan door de onderaannemers.
Tabel 1: % opkomst De Lijn Antwerpen:
|
n[1]
voorziene chauffeurs
|
n niet aanwezige chauffeurs
|
% aanwezigheid
|
30 juni
|
932
|
737
|
21%
|
1 juli
|
597
|
422
|
29%
|
2 juli
|
456
|
214
|
53%
|
3 juli
|
803
|
629
|
22%
|
TOTAAL
|
2.788
|
2.002
|
28%
|
Tabel 2: % opkomst De Lijn
Oost-Vlaanderen:
|
n voorziene chauffeurs
|
n niet aanwezige chauffeurs
|
% aanwezigheid
|
30 juni
|
652
|
384
|
41%
|
1 juli
|
449
|
264
|
41%
|
2 juli
|
295
|
102
|
65%
|
3 juli
|
652
|
371
|
43%
|
TOTAAL
|
2.048
|
1.121
|
45%
|
Tabel 3: % opkomst De Lijn Vlaams-Brabant:
|
n voorziene chauffeurs
|
n niet aanwezige chauffeurs
|
% aanwezigheid |
30 juni
|
623
|
484
|
22%
|
1 juli
|
279
|
173
|
38%
|
2 juli
|
173
|
49
|
72%
|
3 juli
|
617
|
431
|
30%
|
TOTAAL
|
1.692
|
1.137
|
33%
|
Tabel 4: % opkomst De Lijn Limburg:
|
n voorziene chauffeurs
|
n niet aanwezige chauffeurs
|
% aanwezigheid
|
30 juni
|
262
|
199
|
24%
|
1 juli
|
156
|
72
|
54%
|
2 juli
|
80
|
10
|
88%
|
3 juli
|
262
|
159
|
39%
|
TOTAAL
|
760
|
440
|
53%
|
Tabel 5: % opkomst De
Lijn West-Vlaanderen:
|
n voorziene chauffeurs
|
n niet aanwezige chauffeurs
|
% aanwezigheid
|
30 juni
|
468
|
402
|
14%
|
1 juli
|
384
|
316
|
18%
|
2 juli
|
274
|
140
|
49%
|
3 juli
|
438
|
342
|
22%
|
TOTAAL
|
1.564
|
1.200
|
24%
|
Tabel 6: Aantal
niet-uitgevoerde ritten De Lijn
n niet
gereden ritten De Lijn
|
30/jun
|
1/jul
|
2/jul
|
3/jul
|
De Lijn
Antwerpen
|
5.919
|
3.812
|
1.992
|
5.427
|
De Lijn
Oost-Vlaanderen
|
2.867
|
2.291
|
922
|
3.201
|
De Lijn
Vlaams- Brabant
|
2.859
|
1.260
|
362
|
2.566
|
De Lijn
Limburg
|
1.651
|
638
|
70
|
1.255
|
De Lijn
West-Vlaanderen
|
3.418
|
3.084
|
1.287
|
3.499
|
TOTAAL
|
16.714
|
11.085
|
4.633
|
15.948
|
Tabel 7:
Aantal niet-uitgevoerde ritten exploitanten
n niet
gereden ritten exploitanten
|
30/jun
|
1/jul
|
2/jul
|
3/jul
|
Exploitanten Antwerpen
|
410
|
119
|
10
|
725
|
Exploitanten
Oost-Vlaanderen
|
231
|
64
|
2
|
142
|
Exploitanten
Vlaams- Brabant
|
491
|
158
|
9
|
514
|
Exploitanten
Limburg
|
274
|
128
|
5
|
342
|
Exploitanten
West-Vlaanderen
|
403
|
131
|
0
|
15
|
TOTAAL
|
1.809
|
600
|
26
|
1.738
|