De sneltramverbinding tussen
Hasselt, Genk en Maasmechelen (Spartacus lijn 2) krijgt vanaf 2019 een concrete
invulling als een snelle busverbinding. Dit blijkt uit het antwoord van
minister Weyts op een parlementaire vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger
Marino Keulen (Open Vld). “Voor de mobiliteit in Limburg is een dit een
belangrijke stap in het Spartacusdossier voor lijn 2. Nadat bleek dat een
trambus geen optie was om dit traject af te leggen wegens een te lage
commerciële snelheid, heeft de Vlaamse Regering ingezet op twee
doorstromingsmaatregelen zodat er vier minuten tijdwinst gemaakt wordt
tegenover de huidige busverbinding”, aldus Keulen. “Finaal moet dit dan leiden
tot een sneltramverbinding, maar daar plakt de minister liever geen concrete
timing op momenteel.”
Om de reistijd in te korten met enkele minuten komen er twee
doorstromingsmaatregelen: er komt een ondertunneling van het kruispunt Grote
Ring (R71) en Universiteitslaan (N702) te Hasselt voor €18 miljoen
(aanbesteding begin 2018 voorzien) en negen verkeerslichten op de N76 in
Diepenbeek en Genk en de N78 in Maasmechelen worden geoptimaliseerd tegen 2019
tot slimme verkeerslichten. Vandaag zal een bus er 51 tot 55 minuten over doen
om van Hasselt in Maasmechelen te geraken, van zodra in 2019 beide
doorstromingsmaatregelen ingevoerd zijn, zou deze er vier minuten minder over
doen.
“Minister Weyts blijft trouw aan het regeerakkoord en het SALK-plan om
de mobiliteit in Limburg te verhogen. Voor de reiziger is dit een belangrijke
stap om sneller van het Maasland naar Hasselt en Genk te kunnen geraken”, stelt
Marino Keulen vast. “Ondertussen werkt men bij De Lijn verder aan de realisatie
van een sneltramverbinding op dit traject. De voorbereidingen worden getroffen,
maar een concrete timing is nog onmogelijk voorop te stellen.”