Minister Weyts heeft de timing
voor de realisatie van de sneltramverbinding tussen Hasselt en Maastricht
ondertussen bijgesteld tot 2023 en ook de verbinding tussen Hasselt en
Maasmechelen zal niet voor 2018 een feit zijn. “Ondanks deze bijgestelde timing
blijf ik sterk geloven in het hele Spartacusproject. Zeker ook omdat op
federaal niveau er ruimte is gemaakt voor de spoorlijn 18 tussen Hasselt en
Neerpelt en Vlaanderen voluit blijft kiezen voor lijnen 1 en 2”, stelt Vlaams
volksvertegenwoordiger Marino Keulen vast op basis van een schriftelijke vraag
aan bevoegd minister Weyts. “Daarbij komt dat Vlaanderen het nodige budget
voorziet voor de realisatie.”
Lijn
1: Hasselt-Maastricht
De sneltramverbinding tussen Hasselt en
Maastricht heeft de afgelopen jaren de nodige problemen gekend, maar zit
momenteel op het juiste spoor. De nieuwe werkwijze met op projectniveau
verschillende werkgroepen waar de Vlaamse en Nederlandse partners aan deelnemen
verlopen naar wens. Er dienen nog een aantal zaken gefinaliseerd te worden: bv.
een nieuw bestemmingsplan voor het traject in de Maastrichtse binnenstad en de
omvorming van het spoor tussen Lanaken en Maastricht tot lokaal spoor zodat
naast goederenvervoer en ook personenvervoer mogelijk is op Nederlandse
grondgebied.
Lijn
2: Hasselt-Maasmechelen
De verbinding tussen Hasselt en Maasmechelen zou eerst via een trambus
gaan verlopen, maar onderzoek wees uit dat dit geen haalbare optie was. Daarom
kondigde de minister nu aan om met een busverbinding te werken en
doorstromingsmaatregelen op het traject door te voeren specifiek voor deze bus.
Tegen 2018 wil men hiermee van start gaan. Op termijn is het nog steeds de
bedoeling om middels een sneltram dit traject af te leggen.
“Momenteel zijn er reeds busverbindingen tussen Maasmechelen en Hasselt,
bijgevolg lijkt deze optie er eerder op gefocust om op korte termijn een
snellere verbinding mogelijk te maken. Dit is voor Open Vld echter geen
voorbeeld van hoogwaardig openbaar vervoer, wat het Spartacusproject
uiteindelijk hoort te zijn, dit is slechts een tussenoplossing. De definitieve
verbinding hoort via een sneltram te gebeuren”, besluit Keulen.