In de commissie Mobiliteit en Openbare Werken heeft Marino
Keulen (Open Vld) een vraag gesteld aan bevoegd minister Weyts over een
eventuele verbreding van de snelwegen op het Limburgse grondgebied. “Na enkele
zware ongevallen met vrachtwagens in de week van 19 juni en het bijhorende
fileleed blijkt eens te meer dat de 2x2 snelwegen amper uitgerust zijn om al
het verkeer te slikken en bij de minste calamiteit staan er files”, stelt
Keulen vast. “In het SALK-rapport wordt gevraagd voor een verbreding van de
E313 en de E314 en de minister zet hiermee door en concretiseert de
spitsstroken op beide autosnelwegen.”
Spitsstroken op de E313 en E314
Wat
de uitbreiding van de capaciteit had de minister nieuws over de spitsstroken op
de E313 en E314.
E314: de studies voor een spitsstrook Wilsele-Aarschot (richting
Lummen) lopen en volgend jaar zal men starten met de voorbereidende werken
(o.a. aan de bruggen en bijkomende asfalteringswerken). Hiervoor wordt 47
miljoen euro voorzien. Tegen 2019 zal deze operationeel zijn.
E313: wordt voorzien tussen Lummen en Beringen in beide richtingen en
is opgenomen in het programma van AWV in 2017 ter waarde van 10 miljoen euro.
De werken zullen zo spoedig mogelijk starten om operationeel te zijn in 2018. De
pechstrook wordt omgevormd tot een spitsstrook met pechhavens. In de richting
van Lummen wordt de weg dan opnieuw aangelegd. Onderzoek naar de
capaciteitsuitbreiding tussen Ranst en Antwerpen wordt afgerond en moet het
verkeer richting Antwerpen vlotter laten verlopen op termijn.
“Dit is belangrijk nieuws voor Limburg en eindelijk worden de
spitsstroken (en de uitbreiding van de capaciteit) concreet en op korte termijn
gerealiseerd”, aldus Keulen. “De E313 en E314 hebben van meet af aan te maken
gehad met capaciteitsproblemen en deze uitbreiding is een noodzakelijke volgende
stap.”
Inhaalverbod voor vrachtwagens
In de marge van deze vraag, vroeg Marino Keulen ook naar het
inhaalverbod voor vrachtwagens. De minister stelde dat het algemeen
inhaalverbod voor vrachtwagens federaal is geregeld en enkel de uitzondering
van de inhaaltoelating wordt aangegeven met behulp van verkeersborden.
Dit is de omgekeerde situatie van de buurlanden, daar wordt het
inhaalverbod gesignaleerd. De minister pleit ervoor om in ons land de regels te
conformeren naar de regelgeving in onze buurlanden. Deze nieuwe verkeersborden
worden in Vlaanderen voorbereid door alvast de locaties te selecteren. Maar
kunnen pas geplaatst worden na publicatie van het nieuwe artikel in de wegcode.
“Het nieuwe artikel in de wegcode is een stap vooruit, maar een belangrijker
punt is handhaving. Dit mag bijkomend gecontroleerd worden en kan mee opgenomen
worden in de uitrol van het ANPR-cameraschild”, besluit Keulen.