Marino Keulen | Open VLD Lanaken
Burgemeester Lanaken & Parlementslid Vlaams Parlement

GOESTING IN DE TOEKOMST!
E-mail | Facebook | Twitter | Google+ | Video

woensdag 19 juli 2017

Persbericht 13-07-2017 : “Spitsstroken op heel korte termijn aangelegd op de E313 en E314” Belangrijk nieuws voor Limburg

In de commissie Mobiliteit en Openbare Werken heeft Marino Keulen (Open Vld) een vraag gesteld aan bevoegd minister Weyts over een eventuele verbreding van de snelwegen op het Limburgse grondgebied. “Na enkele zware ongevallen met vrachtwagens in de week van 19 juni en het bijhorende fileleed blijkt eens te meer dat de 2x2 snelwegen amper uitgerust zijn om al het verkeer te slikken en bij de minste calamiteit staan er files”, stelt Keulen vast. “In het SALK-rapport wordt gevraagd voor een verbreding van de E313 en de E314 en de minister zet hiermee door en concretiseert de spitsstroken op beide autosnelwegen.”
Spitsstroken op de E313 en E314

Wat de uitbreiding van de capaciteit had de minister nieuws over de spitsstroken op de E313 en E314.

E314: de studies voor een spitsstrook Wilsele-Aarschot (richting Lummen) lopen en volgend jaar zal men starten met de voorbereidende werken (o.a. aan de bruggen en bijkomende asfalteringswerken). Hiervoor wordt 47 miljoen euro voorzien. Tegen 2019 zal deze operationeel zijn.

E313: wordt voorzien tussen Lummen en Beringen in beide richtingen en is opgenomen in het programma van AWV in 2017 ter waarde van 10 miljoen euro. De werken zullen zo spoedig mogelijk starten om operationeel te zijn in 2018. De pechstrook wordt omgevormd tot een spitsstrook met pechhavens. In de richting van Lummen wordt de weg dan opnieuw aangelegd. Onderzoek naar de capaciteitsuitbreiding tussen Ranst en Antwerpen wordt afgerond en moet het verkeer richting Antwerpen vlotter laten verlopen op termijn.

“Dit is belangrijk nieuws voor Limburg en eindelijk worden de spitsstroken (en de uitbreiding van de capaciteit) concreet en op korte termijn gerealiseerd”, aldus Keulen. “De E313 en E314 hebben van meet af aan te maken gehad met capaciteitsproblemen en deze uitbreiding is een noodzakelijke volgende stap.”

Inhaalverbod voor vrachtwagens

In de marge van deze vraag, vroeg Marino Keulen ook naar het inhaalverbod voor vrachtwagens. De minister stelde dat het algemeen inhaalverbod voor vrachtwagens federaal is geregeld en enkel de uitzondering van de inhaaltoelating wordt aangegeven met behulp van verkeersborden.

Dit is de omgekeerde situatie van de buurlanden, daar wordt het inhaalverbod gesignaleerd. De minister pleit ervoor om in ons land de regels te conformeren naar de regelgeving in onze buurlanden. Deze nieuwe verkeersborden worden in Vlaanderen voorbereid door alvast de locaties te selecteren. Maar kunnen pas geplaatst worden na publicatie van het nieuwe artikel in de wegcode.

“Het nieuwe artikel in de wegcode is een stap vooruit, maar een belangrijker punt is handhaving. Dit mag bijkomend gecontroleerd worden en kan mee opgenomen worden in de uitrol van het ANPR-cameraschild”, besluit Keulen.