BRUSSEL
05/07 11:23 (BELGA)
Er zijn vijf bijkomende dienstverleners in de running voor het systeem van de kilometerheffing voor vrachtwagens in ons land. Momenteel hebben twee dienstverleners, met name Satellic en Axxes, een accreditatie van Viapass, de interregionale overheidsinstelling die de kilometerheffing controleert en coƶrdineert namens de gewesten. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Mobiliteit Ben Weyts op een schriftelijke vraag van Vlaams parlementslid Marino Keulen (Open Vld).
Er zijn vijf bijkomende dienstverleners in de running voor het systeem van de kilometerheffing voor vrachtwagens in ons land. Momenteel hebben twee dienstverleners, met name Satellic en Axxes, een accreditatie van Viapass, de interregionale overheidsinstelling die de kilometerheffing controleert en coƶrdineert namens de gewesten. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Mobiliteit Ben Weyts op een schriftelijke vraag van Vlaams parlementslid Marino Keulen (Open Vld).
Sinds
april 2016 moeten vrachtwagens van meer dan 3,5 ton in Belgiƫ een tol betalen
voor het gebruik van bepaalde wegen. Momenteel zijn er in het systeem twee
dienstverleners actief waar transporteurs onder meer de nodige On-Board Units
(OBU's) of tolkastjes kunnen aankopen. Het gaat om Satellic en Axxes.
Maar
er zijn vijf nieuwe kandidaat-operatoren in de running om op de Belgische markt
te komen. Ze moeten daarvoor eerst een accreditatie krijgen bij Viapass. Het
accreditatieproces bestaat uit verschillende stappen. Dat gaat van een 'Letter
Of Intent' of intentieverklaring tot uitgebreide testen met het systeem van de
kandidaat-dienstverlener.
De
vijf kandidaat-dienstverleners zijn Eurotoll, Telepass en Total Marketing
Services. Zij staan al het verst in hun erkenningsprocedure en zijn bezig aan
de tests. Ook het Tsjechische W.A.G Payment Solutions en het Duitse T-Systems
EETS hebben hun plannen overgemaakt.