Uit het antwoord van minister Weyts op een schriftelijke vraag van
Marino Keulen (Open Vld) valt af te leiden dat het FAST (files aanpakken door
snelle tussenkomst)-principe niet uitgebreid zal worden naar gewestwegen.
Momenteel gebruikt men de FAST-takeldiensten om de autosnelwegen snel vrij te
maken. De minister haalt aan dat er een uitgebreid netwerk van takeldiensten
bestaat en dat een eventuele openbare aanbesteding voor takeldiensten op
gewestwegen nefaste gevolgen heeft voor de concurrentie. Het snel vrijmaken van
autosnelwegen is vanuit verkeersveiligheid en doorstroming een pak urgenter dan
op gewestwegen, waar vaak meerdere uitwijkmogelijkheden zijn.
Wat bijkomende maatregelen betreft om het wegtakelen op gewestwegen
aan te pakken pleit de minister voor een centrale dispatching van
takeldiensten. Daarnaast zal bij het ontwerp van de gewestwegen ook nagedacht
worden over hoe om te gaan met mogelijke calamiteiten (bv. in de vorm van een
overrijdbare middenberm of een pechstrook). Ten slotte dient met de
hulpdiensten samengezeten te worden om dit zo optimaal mogelijk in te richten.