Marino Keulen | Open VLD Lanaken
Burgemeester Lanaken & Parlementslid Vlaams Parlement

GOESTING IN DE TOEKOMST!
E-mail | Facebook | Twitter | Google+ | Video

maandag 8 mei 2017

Persbericht 07-05-2017 : “Pachters van De Lijn betalen om 50 ‘vervuilende’ bussen binnen de LEZ-Antwerpen te gebruiken”

De pachters van De Lijn die de lage-emissiezone (LEZ) in Antwerpen aandoen, rijden met een vijftigtal bussen die niet voldoen aan de voorwaarden om gratis de LEZ binnen te mogen en hiervoor betalen de pachters in totaal €69.000 aan retributies op jaarbasis. Dit blijkt uit een schriftelijke vraag van Marino Keulen (Open Vld) aan bevoegd minister Weyts. “De pachters kiezen ervoor om te betalen om met een beperkt aanbod van oudere bussen (uit 2006 of recenter met een euronorm 3 zonder roetfilter) Antwerpen binnen te rijden en nog niet te opteren voor de aankoop van nieuwe bussen. Dit behoort uiteraard toe tot de autonomie van elke exploitant”, stelt Keulen vast.

Door hiervoor te kiezen, dient de pachter wel per bus een bedrag van €1.380 per jaar te betalen. Dit is voor een pachter een peulschil in vergelijking met de aankoop van een nieuwe bus. Daarom wachten de pachters tot de huidige bus volledig afgeschreven is vooraleer een nieuwe bus aan te schaffen en betaalt men een retributie om ondertussen met de huidige bus de LEZ te mogen binnen rijden.

De Lijn zal in de nieuwe aanbestedingscontracten voor exploitanten of pachters bijkomende criteria rond groene bussen opnemen. De Lijn zelf zet verder in op de versnelde vergroening van de eigen vloot. De afgelopen drie jaar heeft De Lijn alvast 358 bussen aangekocht en wordt nog dit najaar een volgende bestelling voorzien met grotendeels hybride exemplaren. Daarnaast startte De Lijn verschillende projecten met puur elektrische voertuigen.

“Een dergelijke beweging is ook noodzakelijk nu meerdere steden nadenken om een LEZ in te voeren in het centrum. De Lijn dient zich hierop voor te bereiden. De situatie van de pachters is enigszins anders, daar deze veel meer ingezet worden voor het streekvervoer en minder in de stedelijke centra. Om in de toekomst de overgang naar een LEZ te versoepelen stelt de minister dat overleg tussen de lokale overheden, De Lijn en de sector noodzakelijk zijn”, besluit Marino Keulen. “Dat is ook de mening van Open Vld, toekomstige LEZ’s dienen goed voorbereid te worden met alle partners zodat de invoering ervan soepel kan verlopen.”